Gumitesztek

Az autós szakújságírás régi hálás témája a gumiabroncs. Már jó régen is, a szakújságíró elballagott valamelyik (budapesti) menőbb újságárushoz, vett egy jó drága nyugati szaklapot és kimásolta belőle az összehasonlító táblázatot. Miközben mi idele 444km-t autóztunk, hogy aztán valamelyik nagypofájú barna vagy kékköpenyes csávónak a nyúlt zsebébe százast-ötszázast csúsztatván megkaphassuk a jó kis STOMIL-gumit

hogy aztán valamelyik nagypofájú barna vagy kékköpenyes csávónak a nyúlt zsebébe százast-ötszázast csúsztatván megkaphassuk a jó kis STOMIL-gumit, ami lekopott a nagypolszkiról -attól függően, hogy a gumigyár keverőmesterén milyen gatya vót- 20-40ezer km alatt. Bezzeg máma a tesztek toddományossan készülnek. A tesztelő kiválaszt pár menő, közepes és kisebb márkát, aztán jól öszehasonlítja azokat. Zárt pályán, aquaplaning-szakasszal rója a köröket, fékez szárazon és vízen, nyomkorássza a stoppert, aztán táblázatot készít.

Bezzeg én! -bezzeg én cseszek táblázatot készíteni, inkább csak pár benyomásom rögzítem -ám talán hasznosabban.

Az első alumínium szabály, hogy
A KERÉK ÉS GUMIMÉRETTŐL NE TÉRJÜNK EL!
Magyarországon nagy divat ma a Nagy Kerék Jól Mutat! -elv. Fórumozós jógyerekek egymásnak sültökör  tanácsokat adva közelítenek rá a kerékjáratban még elférős legnagyobb méretre. Minél nagyobb kerékméret, annál pereltebb (keskenyebb oldalfalú) gumi, annál nagyobb ugrás fölfelé az ártáblázatban, anál kevesebb futásteljesítmény, viszont kimagasló sérülékenységgel…

A magyar már hátrafelényilazós korában is nagyon ravasz volt.
A márkakereskedésben a legkisebb motorral kéri az autót, de klímával, és igyekszik az utcaisportváltozathoz járó kerékméretű alufellnigarnitúrát hozzáalkudni. Aztán vagy halacskát ragaszt az autó hátuljára vagy nagymagyarországmatricát vagy ..hú, most valahogy nem látni szabadmadaras vagy de  matricát… akkor hogyan is tűntetek hujjdelibérijalizmussommal ?

Pedig annyit mindenki ért a kerékügyekhez, hogy a versenykerékpár virsligumijain könnyebben hajtható, mint a montenbika síkaszfalton a széles-vaskos terepgumijaival. Márpedig a gördülési ellenállás leküzdése energiába kerül. Az autómnak, amit használok, van egy gyárikerékmérete, ami inkább optikai és a valóban sportosabb testvérére emlékeztető. Tűréshatáron belül van, ha a nagypapa-kategória (plüss belső, ohne elektromosablak) kerékméretét alkalmazom (a kerékátmérő ugyanaz, mert az egyel nagyobb mérető keréktárcsán alacsonyabb oldalfalú, tehát sérülékenyebb gumi feszül…) … számokban kifejezve: Gyárilag a 195/50 x15″ -ös gumiméret, ám tűréshatáron belül nagypapa-size: 185/60×14″ -gyel is elmegy -7dl benzinnel kevesebbet fogyaszt 100km-en. A különbség negatíve ott van, hogy ami kanyart 140-nel vehetek a 15″-os kerekekkel, azt 14″-ossal (“= coll, zoll) 135-tel… Viszont cserében a vízenfutása (ugyanazon gumimárkával) rosszabb a szélesebb guminak…

Mostpedig a gumimárkákról.

Az autógumigyártásban már bekövetkezett az a globalizációs összevonás, ami felé az autógyártás még csak tart.
Néhány nagy gyártó kezében van a világpiac. Már az olyan ismert márkák is, mint a Dunlop (egy mérnök neve, aki a fölfúható pneu-t nem csak tökéletesítette, de a szabadalmi ügyekben is megfelelően jártas volt…) A Good Year tulajdona. Van még a Bridgestone (amerikában Firestone is…) , aztán persze a Michelin, a feltörekvő koreai Hankoook, aztán a Continental, a Pirelli… és .. a futottak még kateg’.
protector picture tires Michelin MX4 ez nekem a woaooo… tripla vízelvezető az aquaplaning (vízenfutás)ellen, pompie mintázat, megfelelő lamelláltság, jó keverék, nyárigumi, de télen jobb egynémely gagyi téligumiféleségnél..(megintcsak a lamelláltság miatt..)

Minden általunk ismert egyéb jónevű márka (Semperit, Fulda) már csak márkanév, áruvédjegy a költő szavával, és mögötte valami nagy gyártó áll, az ő minőségbiztosítása… laboratóriuma.
Van ez a közhelyes Henry Ford mondás, miszerint az újautó a jóautó… Meg akkor a gumi is. Hááát, ez …nem annyira biztos. Magamfajta vén agyi-karter üledékesek pl csesznek megvenne egy jó, kis olcsónak tűnő teszkógumit, főleg, ha ez a teszkógumi, especielle TIGAR 30%-kal drágább a gagyiáruházban, mint a neten előtalálható olcsógumiportálokon. (Ezutóbbiakhoz mindig számoljuk hozzá az úti/postaköltséget, meg azt, hogy a gumiszerelőnk ácsceruzával számláz amiért nem tőle rendeltük meg, ugyanis ő is nagyjából azon az áron+postaköltség , kapja meg.. mint mi…)
 
Inkább veszek meg egy garnitúra 60ezer km-t futott Michelin MXT-t, amit a ravasz gumis lecsalt az ügyfele autójáról azzal, hogy mégis, egy garnitúra új TIGAR az új TIGAR… Namost ugyanolyan tipusú autóval én még vidáman és főleg gond nélkül elautózom 40ezer km-t a Michelin-nel, amikor az alig kopott TIGAR-t a kátyús utakon szerzett dumók és deformációk miatt alig kopott mintázattal is le kell cserélni.

Van ugyanis egy tényező, amit nem vesznek figyelembe a magyar autós szakportálok és lapok: A gumi kátyútűrése. Pesti taxisoknál trend a leggagyibb gumi vásárlása, mert lényegében tökmindegy, hogy milyen gumi hasad szét a gyilkos kátyúkon és útsérüléseken. Legolcsóbb fellni, “gyerekméret” (egyel kisebb a gyárinál) lehető legkeskenyebb profil és majdnem 1bar nyomással több: mert a taxis a benzinspórra utazik. Valamint kisebb  kerékátmérővel többet pördül a féltengely, meg a váltóban a kerék, ami a km-óra jeladót sergeti, az meg a taxamétert, na… (a mélymagyar egyenletesen fizikus is…)

Néha a jószerencse segít. A téli gumi-garnitúrám román gyártmány, egy leányvállalat román leányvállalatának noname terméke, a gumikeverő mester aznap részegségében, vagy mert jobblábbal kelt, vagy ki tudja miért, valami csodás keveréket pancsolt, és a lopott mintázat meg egyébként nagyszerű, a gumi valami csodákra képes jégen, letaposott és kásás havon is, pedig ezek vagy-vagy kategóriák téligumiban. (A legjobban szereplő téligumik általában kásás olvadóhavas úton buknak meg, ezért a téligumiteszteken az ilyen próbákat “elfelejtik“…) Azért nem merném ajánlani általánosan ezt a gumit. Ismerek gumisámánokat, akik tapintás, szaglás-körömmélyesztés, nyomogatás etc. módon urigellerizálnak maguknak gumit és jóljárnak.. de ez már a fengsunyi kategóriája, nem merészelném ezügyben sejtéseimet közzétenni.

Általános intésem: Az olcsó gumi magyar utakon rosszul szerepel. A kátyútűrést már említettem. A gumik szemmel nem vagy nehezen észrevehető sérülései ma már ritkábban vezetnek durrdefekthez.. azonban a hangok: Vadiúj autókkal szédelg be a szervízbe az ügyfél: csapágyhangokat hall! Így dübörgött anno az I-es Golfja, a Warcsi-ja! Tutibiztos, futóműprobléma. Az autó sik, viszonylag tökéletes útfelületen felszállásra készülő II. világháborús repülőgépre emlékeztető hagokat hallat!

Meert? -mert tele van szinte láthatatlan tojásdad kitüremkedésekkel! Minden nagyobb ütés egy egy dumót eredményez. Az alumíniumkerekek peremén a külső sérüléseket észreveszük -de azt nem, ha Tuskóláb Dzsó a szervízben úgy áll aknára, hogy az akna-lemezperemmel megegyengeti a fellni belsőrészét!

Aztán.. azért hiába a globalizációs mindentkiegyenlítőség, vannak a gumigyártóknak filozófiai elképzeléseik  is.

A Pirelli és a Dunlop újonan, az elsőszezonban pompás eredményeket mutat a sportos (magyarul ááálattt!!!) felhasználásban. Közép-nagy (Passat-Peugeot407-nagyobbacska Alfa Romeo-k) kategóriákban durván 30ezer km után el lehet dobni. Már a második nyáron kikeményedik, rohamosan gyöngülnek tulajdonságai, míg pl a Michelin esetében a 40ezer km is élete dele a guminak. (Régebbi autóknál a nagy kerékméret esetében egy Michelin elfutott 150ezret is, ma már a terpesztés miatt belül annyira megszéleződik 80ezernél, hogy el kell dobni..) Az OlcsóKis Suzuki-t nem véletlenül szerelte a gyár Michelin felniken Michelin MX-gumikkal: a 13″-os keréken normális úrvezető akár 150ezret autózhatott az első garnitúrával. Én kétécves, 25ezret futott Pirelli-t autómon nem tűrök, azonnal cserélem le, nem vagyok sportos fazon ugyanis, de szeretem, ha vízen fog valamit a gumi…

Toyo -elmegy, nem tudom, nagyobb tapasztalatom nincsen vele…
Nokian -téliben és terepben ismertem meg alaposabban, nagyon jó tulajdonságokat mutatott!
Otsu-Falken -detto , japán, olyan… mint a japán autók, nemkülönösebb, de megbízható…

A Continental ECO és csöndes gumisorozatai is nagyszerűek. Mint minden magas szilikontartalmú gumi, azonban ezek sem szenvedhetik a sportos vezetést. Aki nem feszgeti a tempót, a kanyarokat, mondjuk országúton képes 10 fékezésből megtenni 200 km-t (én ezt nevezem tudásnak, padlógázt adni minden mazsola tud, a kuplungérzéketlensége elleplezésére…) , annak megfelel, nyugdíjas tatáknak, vagy akik a 200km-en magyar utakon megszerezhető 7,5 perc előnyért nem akarnának annyira meghalni…

Teherautón 260ezret hajtottam Michelin Agilis-szel, meg voltam elégedve vele azon kívül, hogy télen letaposott havas gyár-és raktárudvaron elkapart, valamint éjszaka, alföldi úton, sárferholdásos szakaszra futva gázelvétel mellett imádsággal lasultunk, hátha nem kellene fékezni egy kivilágítatlan lovaskocsi vagy éppenséggel a sarat felhordó traktor miatt, mert egyébként, mint síkjégen, viselkedett… Ezt cseréltem le Fuldára, erre a tökismeretlen márkanévre, ráadásul szlovén gyártmány volt, a legprimitívebb, nem éppen “húzó”-nak látszú (régi  Taurus-ra emlékeztető cik-cakk-S mintákkal) .. nem rázott annyira, mint a Michelin, csöndesebb volt, jobban tapadt télen is, soha nem kapartam el letaposott havon üresen…

Kínaigumi.. most a Wanli jut az eszembe, de azt hiszem… tökmindegy, tőlem ThongDa is lehet… a szerencsejáték kedvelőinek ajánlom.. A mintázat jó, mert a legjobb márkákét másolják vagy lopják le. A keverék meg… Ahogy a gumis ismerősöm fogalmaz, máma már nem sok nyersgumit látnak az új abroncsok, vagyis.. műgumi …

Jut eszembe, hogy pl a Bridgestone-t akármilyen álnéven (nick-en, pl Firestone, Dayton)  is, el nem viselem, nem bízom meg benne, mecsbokszkerék hatása van, kemény és mégis gyorsan kopik. (A Michelin az ellenpélda, ami puha ÉS nem kopik mégsem annyira..)

A Hankook -első tapasztalataim rosszak voltak, hazaiautójukat, egy Hyundai-t szerelték vele, guminak látszó tárgy volt, nem fogott, viszont kopott rendesen. Mára viszont sokat javult, vezető autómárkálk kevésbé érzékeny piacokra ezt szerelik (vagyis várhatóan kevés garanciális probléma lesz vele…) Pl a Ford kisteherautóin gyakran látható…

Az olcsó gumikhoz.. már nagy-nagy tapasztalat és sámánisztikus képességek kellenek… Ha még fénylik is ez a gumi a gagyiáruházban, az nem csak a tudatosan alkalmazott csábvilágítás miatt van, hanem mert fekete fényes bevonattal látják el a többnyire távol-keleti vagy indiai gyártók.. az orosz-ukrán gumikat pl a zsigulinosztalgikusok igen kedvelik, olyan.. masszív terepesnek látszanak.. hát ezekre az a jellemző, hogy a gumikeverék még abroncson belül is változó… Nemhogy négy egyforma tulajdonságú gumit találnánk a rakatokban…

Még egy hasznos tanács:Bár autószalonokban előírás lenne, hogy a kiállított autó guminyomását 3bar-ra kell beállítani.. manapság használtautótelepen is  elácsorg egy autó 1-2 évet: Az állás egyhelyben nem tesz jót a guminak. Ha sík úton döbörög, furcsa ütemes dübögő hangot a a gumi, akkor álltában “megfáradt”.. ugyanez a baj a gagyiáruházakban össze-vissza tárolt gumikkal is, eleve megmaradt raktárkészletet vásárolnak föl s még az hánykolódik 1 évet a gagyiáruházban..

Új gumi a jó gumi:
Mindig nézzük meg a gyártási dátumot, mely egységesen jelölt. A DOT betűjelzés után kis ablakocskában három számjegy. Az első kettő az év hete, tehát max 52 lehet. A harmadik az évre utal, tehát az idei az 8-as..
Vannak ilyen bonyodalmak, amikor a DOT jelzés után DOT: 3C3T1PE5004  ..ennyi minden látható… van ebben minden, ki gyártotta, melyik üzem.. de a lényeg az utolsó négy szám, ez amerikaiul van, peeersze, mért lenne egységes, itt a 04 utal az évre, vagyis 2004-ben, az 50-ik héten készült.
Ha garancia nem is, a szavatoság 6 évre terjed ki a gumikra. / éves gumi, ha használatlan is volt, eldobandó, forgalomba nem hozható. Így aztán a gumis cimborám 7 éves Michelin MX-et vett a kocsijára… Ő tudja miért (és én is :))) , mondtam is neki, hogy én is vettem vóna egy kanyarral

Szerző: Kátrány és Toll

Magyarországon a gyerekneveléshez, a politikához meg a focihoz nagyon tud mindenki.No és az autózáshoz... Kátrány és Toll az autós szakmából. Magyarországon mindenki nagyon tud a gyermekneveléshez, a mezőgazdasághoz, meg a focihoz. Ja, és persze a politikához, hogyne! És jaj annak, aki tanácsokat adna ezekben a témakörökben. Jaj tehát nekünk is.

“Gumitesztek” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?