1969-1970 -táján erősen terjedt a pletyka, hogy a Toyota Motor Corp. megkörnyékezte az aktuálisan éppen valami reformmal (Új Gazdasági Mechanizmus a szerk. Toll megj.) foglalatoskodó magyar gazdasági vezérkart (a Külkeres Fiúk még az érettséginél tartottak ekkor és Demján Sándor arról ábrándozott, hogy berendezkedik majd egy jó kis ÁFÉSZ-nál
- és Demján Sándor arról ábrándozott, hogy berendezkedik majd egy jó kis ÁFÉSZ-nál és lehet, hogy egyszer Opel Kadett-je lesz). 1970. elején már MSZMP párt alapszervezeti szinten vetődött föl a dolgozók jogos igénye a kérdés pártszerű megválaszolása irányultsága mikéntiségébe helyezésére. Így A Párt, hetekkel a Zsiguli magyar piaci bevezetése előtt kiadta a hivatalos rizsát, amivelk a dógozók pofáját be kellett tömni: A KGST nem engedi a mgyar autógyártást, mert Magyarországon nincsenek autóipari hagyományok.
Ehun ni ! -Toyota Corolla 1970-es modell.
Belegondolni is borzalmas, mi lett volna, ha autógyártásba fognak Magyarországon 1970-ben. Ma tele lenne az ország Toyota-klubokkal, Toyota spécizés, toyota-mánia, és a fanok a jókúnnyámba amiatt küldenének, ha egyetlen jó szót mernék mondani a Zsiguli bármely formájára.
Anyám könnyű álmaiban ilyen szép piros kombi állt volna a pünkösdirózsás bejárón a fóliából és kátránypapírból eszkábált garázs(és műhely..)sufni előtt.
Persze 1970-ben még volt szava annak a néhány valódi kommunistának, akik még 1919-ben túlélték a Prónay-különítmény augusztus-októberi, és a román királyi hadsereg november-decemberi ténykedését. Prónayék akasztottak, talpaltak, elevenennyúztak, a románok egyszerűen lelövöldözték a kommunistagyanús személyeket. Ezért az a pár kommunista, aki még hírmondónak éldegélt, bizony-bizony jobboldalielhajló, irredenta és soviniszta kiszólásokkal illette a Román Szocialista Köztársaság autónak látszó gyártmányait, hogy ha lehet űnékik, akkor minknekünk mért nem?
Galamb József a T-Ford fejlesztésében vett részt.
Apróság ugyebár, de Csonka János a porlasztó atyja.
Csonka János tervezte autó -a Glattfelder Kocsigyárban készült 1905-ben, a Magyar Királyi Posta is rendelt erre az alapra készített zöld automobilokat.
A Bánki Donáttal szerkesztett porlasztó
Magyar gőzmozdony 1911.
Az egyik Kandó féle villanymozdony
Kandó Kálmán a villanymozdonyok fejlesztése terén volt úttörő.
De már a Kisföldalatti kocsijai is hazai gyártásúak voltak:
MagyarDesignSite innen is lopdosom illusztrációimat. Minden deklarált sekélymagyar stréber jógyerek kattanjon és bőnyállal köpdösse le monitorját.
Magosix keresőszóval keresgélhetünk -ez MAGOSuperIX.
Általában 26000-36000 pengőbe kerültek. (A jóPengő nagyondurván átszámítva kb 1200Ft) ERgy kerékpár 90P-nél kezdődött, egy olcsó rádió 260P.
A MÁVAG személygépkocsikat is szerelt össze. A szervezett munkáság java, szociáldemokraták dolgoztak a MÁVAG gyáraiban -a balodal bölcsödéje volt Csepel, ahol a kerékpár és motorkerékpárgyártásunk legjobb darabjai készültek.
Nekem van 1932-ben készült Csepel kerékpárom,
Ez nem az -innen loptam a képet: http://kispolgar.freeblog.hu/files/071008.csepel01.jpg
amit a szeméttelepen hasznosanyaggyűjtó halmozottan hátrányos helyzetű szegregált önérdekérvényesítésre képtelenek dobtak a villanyvezetékkötegek és akkummulátorok máglyájára, így a fafogantyú leégett róla, de pl az első fogaszkerék agyrésze csapágyastul köszöni, jól van azóta is (a hajtókart nem ék rögzítette, hanem kétfogas behajtóval rögzíthető menetestárcsa).
A magyar egyik legmélyebben mély magyar vonása, mely más népektől elkülönbözteti, a magyar leköpése. Nemcsakhogy semmi nem jó, ami magyar, de azt is le kel köpni, akinek mégis megfelelne valami, ami magyar gyártmány.
Rotter Lajos (1901-1983)
A Karakán és Nemere vitorlázók tervezője
A Nemere
A Góbé
idősb Rubik Ernő tervezése
Magyar repülés-történet.
A magyar Ikarusz végnapjairól már írtam.
DUTRA (Dunaújvárosi Traktorgyár)
A DUTRÁ-kat egyszerűen tűntették el: Még az alkatrészgyártást is felszámolták. Magyar motoresztergályosok és buherátorok előtt azonban párthatározat és KGST-érdek egyfittybe ment…
Magyar hajógyártás
![]() |
|
1100 tonnás szovjet exporthajó vízrebocsájtása a Gheorgiu-Dej -ről elnevezett Hajógyárban Budapest | |
készítés ideje: | 1955.02.11. |
ország: | Magyarország |
földrajzi hely: | Budapest |
fotó: | Papp Jenő |
típus: | |
hordozó: | papírkép |
színessség: | ff |
nyilvántartási szám: | MNM Ltsz 67.3619 |
dedikáció: | Neg 22079 |
fájlnév: | 00005781.tif |
Csepel teherautó.
A CSEPEL négyhengeres dízel motorja stabil’ként vízszivattyúkban szolgált mindhalálig szervíz és ápolásmentesen.
Rába, DAF-fülkés, 750ezret a Hungaro’nál harcolt, aztán meg faszállítóként szenvedett fardaruval.
Rába teherautó (Az a kamionos, aki a lopásból és csempészésből szerzett súlyos ezreiből, mármint német márkában persze, áldozott pár tizest eredeti M.A.N. porlasztócsúcsokra, az füstmentesen járt az “Edé”-vel is. Moldova György bekaphatja egy “Ede” kipufogóját!)
Itt említem meg, a Csepel teherautónál, hogy az egyik érv a minőség gyöngesége volt. A Csepel teherautógyártás agóniájában egyedi megrendelésre, extrém körülmények között is használatos (terepes) teherautókat gyártott. Ma is olvasni Pannónia motorkerékpárok
-ról szóló könyvekben az anyagminőségről kritikákat. Mégis, az állítólag gyönge képességű Pannonia motorkerékpárok blokkjai csettegőkben dolgoznak.
És innen már a magyar járműipar névtelenjeiről ejtek pár szót.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
a www.koronczi.hu ról loptam
A csettegő háztájigyártásának vidéke a Kiskunság , Bács megye és Csongrád…
Egyes megyékben a KáPéeM (közlekedési felügyelet műszaki vizsgaállomása) a portára nem enged be házikészítésű szerkezeteket. Néhány vizsgabiztos a háromféleképpen is értelmezhető jogszabály és rendeletdzsumbujból azt tartja be, hogy a csttegő ne emlékeztessen az autóra (kisteherautóra) amiuből készült. Míg más viszgabiztosok szemet húnynak, ha egy terepes IFÁ-t leszerelt váltókarokkal terep-kettőben hagyva visznek be vizsgára.
A csettegőépítő néha pusztítóbb a savasesőnél:
Vág széjjel észnélkül mindent.
A csettegő az egyhengeres MIA dízelmotor felhasználásával csetegett igazán. Pannonia-blokkal puffog.
A csettegőgyártás oldalága a quad-készítés. Kedvelt a Subaru Justy-Kispolszki házasítás.
Gyermek-quadban a Babetta és MZ motoros a népszerű.
Az egyetlen szakmailag elfogadható konzorcium a totalcar csapata készített több filmet is csettegőkről,vcalamint az Utas-becenevű traktorról.
A győri AUDI-ban nem csak összeszerelés folyik, de fődarab gyártás is. A nyers alu motortömbök egyenesen Brazíliából érkeznek, és a motormunka itt folyik. Nem csak Győrött, de a V.A.G. más gyáraiban is magyar készítésű motorokat építenek be.
A Boldog Cucilizmusban, amikor minden jó volt, csak sorban kellett állni meg jattolni és benyalni mindenért, ám Kőbányai Sör csak pesten meg bányavidékeken (de csak Bányásznap táján) volt kapható nyáron, a Bayerische Motoren Werke hivatalosan, engedéllyel alkalmazott 300 győri autóipari, jólképzett dolgozót a müncheni főüzemben. A csodálatos (zsiguli& KordaGyuri-fílinges) emlékezetű Grósz Károly elsőtitkár kapott is ajándékba egy metállkék, úgyemlékszem 5-ös bömöst.
Ha valaki még tud olvasni, és nem csak ilyen blogalkalmas rövidségben, ajánlom, kattintson az alábbi linkre:
www.scitech.mtesz.hu/22autogyartas/index2.htm
Ez a design oldal nagyon jó!!
Valamit mintha említettél volna régebben, politizálással kapcsolatban:))
Előbb-utóbb átüt a politika, mint a genny a gézen
a tulajdonostól meg akár kiverhetjük a ház ódalát a nagybőgővel is.
Azt hittem magunk miatt nem politizálunk:))
volt egy elektromos kiskocsi modellünk is, s Tiszafürednél még hajógyárunk is. Az átkosban