Kisnagyautó

Farbarúgott vagy farkas. Schraeghack avagy limousine. Épphogy nekiveselkedett a ponton alakú autók trendje az emelkedőnek, máris a Mini Morris-szal 1959-ben a “farkatlan” azaz az utastérrel egy egységet képező csomagtartós autók is ráerősítettek.

Sokak számára a ponton alakú, azaz a motortér-utastér- majd szimmetrikusan kb a motortérrel egyező méretű csomagtér -felosztású karosszériaforma az autóalakú-autó. A sedan kifejezés azt jelentené, hogy a csomagtér alacsonyabban helyezkedik el(lépcsőzetesen) az utastérnél. Az csak természetes egyébként, hogy kompaktkarosszériás “kutyafejalakú” (bocsánat…) autóknál is gyakori a sedan (limuzin) kategóriába sorolás.

A kisautók általában un 3-5 ajtós karosszériaformájúak. Ferdehátúak. Használatos a kombilimuzin kifejezés is. Természetesen amit mi itt Európában tévesen harmadik-ötödik ajtónak nevezünk az autón, az nem ajtó. Ilyet terepjárókon vagy Svájcból idetéved, európai lámpákkal szabványosított amerikaiautókon találhatunk. Az, ami felnyílik, az csomagtérfedél. Az, ami oldalt nyílik el (amerikaiautóknál letekerhető ablakkal!) az a harmadik ill. ötödik ajtó.

Nem csak ízlés dolga, hanem praktikus is lehet, ha a csomagtér nem képez egy egységet az utastérrel. Pl. ha a babák a mamával a hátsó ülésen ülnek, telen, szeles időben, huzatos helyen, ha a csomagtérfedelet felnyitják, kellemesebb, ha nem vág be a levegő. Más a viselkedése is a ponton (sedan/limousine) alakú karosszériának -van, aki stabilabbnak érzi az úton.

A külön csomagtartóval hagyományosabb formájúvá (és főleg tekintélyesebbnek látszóvá) alakított kisautók divatja Dél-Amerikából terjedt el. Minden nagyobb világautó-gyártónak van divíziója Dél-Amerikában. A szappanoperanézők ismerhetnek jeleneteket a köznép életéből. Az életszínvonal alacsonyabb, még a fimekben látható “gazdagok” is inkább az európai középosztályra jellemző dolgokkal (pl autókkal villantanak.

Még futkároztak Németország nyugatifelében a spór-korszak, az adenauer-i fellendülés szinte nevetségesen kicsi “sedan”-jai, amikor a VW a Derbyvel új dibvatot teremtett a kispolgári autók kategóriájában:

 

Természetesen Kelet-Németországban több korszakot is átívelt a spór-kisautó dicsősége…

A Opel márkanevet 1929 óta tulajdonló General Motors 1982-ben a spanyolországi Zaragozában csapott a lecsóba a Corsá-val.. és mindjárt a Dél-Amerikában népszerű 4ajtós változattal is!

Ez kétajtós…

Dél-Amerikában ma is van “farkas” Corsa!

 

A Volkswagen a Polo Classic-kal folytatta a Derby hagyományait…

Újabban a négyszemű változatot már csak Dél-Amerikában kapni -de néhány kóbor példány Európa útjain is feltűnik.

Ez viszont dél-afriaki gyártás és jobbkormányos…

Ugyanez (jég)kékben, Seat emblémával… Olyanoknak, akik tudnak tükörből tolatni.

Akinek a Skoda formatervezése jobban tetszik, az megveheti Skoda emblémával:

Valamivel igényesebb anyagokkal kárpitoz s burkolja a belteret a Skoda.

A Renault Argentina tervezése ez a nálunk Thalia néven ismert modell. Karosszériáját Argentinából szállították Törökországba (ami, erről ugyan nem beszélünk, de egyre jelentősebb autóiparral büszkélkedhet…) és az “500 literes csomagterű kisautó” kategóriában aratott. Persze francia szabvány szerinti 500 ez a liter. A német (DIN) szabvány szerint ugyanis köbdeciméteres kockákkal kell kirakni a csomagteret -így a nemhasznosítható zugok kiesnek. A franciák viszont a rájuk jellemző ügyeséggel folyadékkal való kitöltés szerint számolbak. Vagyis a Thalia csomagtere szűkösebb, és a gagyibb karosszéria miatt a hátsó ülés mögött karoszériamerevítő-összekötö lemezidomok vannak, így csak valami lapos tárgyat dughatunk át a lehajtható hátsóülés helyére…

A Thaila szegényebb öcsikéje a Dacia (egyes piacokon Renault emblémával) Logan. Török vagy román öszeszerelésben forgalmazzák.

Mire képes a fotoshop -nem csak amortizálódott primadonna arcok angyalíthatóak segítségével… Egyébként a Dacia összeszerelése (tehát a minőségbiztosítás a gyárban) jó. Ez már nem minősül után-és végszerelésre, mint a klasszikus változatok.

 Mazda 121 a ’90-es évek elsőfeléből. Még kisebb, mint a Derby-Corsa osztály.

Velük a 323 volt összevethető:

Image:Mazda-323-sedan.jpg

 

Mégkisnagyautóbb… a , pl Seat Vario

De Hermesz Triszmegisztosz óta tudjuk, amit tudunk…

 

Fiat 500 kombi

Image:Fiat 126p Kombi.jpg

Fiat 126 Bambino kombi (lengyel gyártás… Minden 126-os Fiat Lengyelországban készült, az “olasz” is…)

 

…de ez már egy másik történet—

  

Szerző: Kátrány és Toll

Magyarországon a gyerekneveléshez, a politikához meg a focihoz nagyon tud mindenki.No és az autózáshoz... Kátrány és Toll az autós szakmából. Magyarországon mindenki nagyon tud a gyermekneveléshez, a mezőgazdasághoz, meg a focihoz. Ja, és persze a politikához, hogyne! És jaj annak, aki tanácsokat adna ezekben a témakörökben. Jaj tehát nekünk is.

Vélemény, hozzászólás?