Kamionótóscsávvó

Így járunk, ha nincsen tisztázva egy fogalom. A kamion micsoda lenne.
Mert attól, hogy “Lányok, az enyém 18 m hosszú!” -még nem lesz kaminon a kaminyon… Tudják: Mindenki egyenlő, de egyesek még annál is egyenlőbbek.

Letört a teherautó tükre, amivel jártam, és a főnököm utasított, hogy ha már, akkor menjek be vele a biztosítóhoz a Róbert Károly krt.-Lehel u. sarkán. Leparkoltam egy mellékutcában valami grund szélén és besétáltam a biztosítóhoz.

 ilyes’ autóval jártam…

A pult mögött a szokásos magyar pultoscsajszi, smink, sok dezodor, műkörmök, malacbarnára szoliztatott pofi, vakító szemhéjfesték. Fölvette az adatokat, majd odaszólt a kolléganőjének:

“Egy kamion! -hova álljon?”

A kolléganője, nyilván tapasztaltabb (gépjárművekkel kapcsolatos biztosítások ágazata!) kis gondolkodás után hátramutatott az öt személyautóval teleparkolt udvarba: “Álljon be, fiatalember!”  A két méter húsz centi széles és magas kapun? -kérdeztem vissza. “Ön a hivatásos, önnek kell tudnia vezetni“- mondta önérzetesen a tapasztalt kolléganő.

Mindenki a saját kicsin’ke kis világából tekintgél -Magyarországon, amikor egy cég telephelyet választ, minden szempont sokszor, még a logisztika is… Kimennek a terepre a kombival, leparkolnak a kerítés mellé, elnéznek a 2méter 20cm-s szabad szakaszon és azt mondják: “Jó, egy másik autó elfér mellettünk!” Egy teherautó, ha a platója un palettaszéles (két szabvány EU-raklap hosszára egymás mellett a platón elfér) akkor nettó 2m40 cm. Hozzá az egyebek, pl ponyvakapocs vagy tükrök. Nagykereskedések vannak, ahová bajosabb kamionnal bemenni, mint retikülbe bepakolni egy hifitornyot. Hát még, ha már van is benne egy.  

Egyébként a teherautós hierarchiában az igazi kamionosok körei felől tekintvén nem is számít teherautónak 7,5t össztömeges kategória. Maga a főnököm, aki a munkaadóm volt, és valaha nagyautóval is járt, nem tekintette munkának a 7,5t össztömeges tehergépjárműn végzett tevékenységemet, holott havi 10-12ezer km-t hajtottam és ezzel usq. 300ezer netto-netto jövedelmet termeltem neki..

A kamionosbüszkeség másképpen is megmutatkozik: kamionos nem parkol le, nem száll ki ismeretlen helyre behajtás előtt, hanem nagygáz-harmadik kunkorítja be a szerelvényt.

Kamionos fagyit akar: ott áll meg, ahol akar, ő nagy ÉS dolgozik -az meg eszébe se jut, hogy más nagyok is vanna és az ő munkájukat akadályozza.  

Gyűjteményem legszebb darabja, amikor gépjárművel-behajtani-tilos táblával védett utca közepén szorongó nagykereskedésbe kellett áruért mennem. Magyarországon alap, hogy a telephely kiválasztásakor senki nem vizsgálja meg, hogy ott milyen járművek… egyáltalán megfordulhatnak-e. A tulajnő, ha azt mondanám neki, hogy a konyhájában a kávés kiskanalakat a felsőszekrény legsarkába a tányérok mögé teheti be csak, de háttal faroljon föl a székre, amire állni fog és tükörből nézze, mint matatja be, sikoltozna. De egyébként pl egy szaniternagykereskedésbe kamionos árut így rak be (úgy 100-200millió összértékű személyautó között centizve..)

A kamionosmorál egyik talppilére a fülke: Vészes előzésben, mondjuk egy gyöngébbnek vélt kamion mellett, mihelyst a fülkét védett pozícióban látja, kezd behúzni a sávba, rá a kollégára, aki így fékezni kényszerül. Nemkamionos, de soktonnás ágazatokban, mint kavicsszállítás, a legtermészetesebb módja az előzésnek ez.  Személygépkocsik esetében ez nem gyakorlat, mivel azt minden teherautós tudja, hogy a személygépkocsivezetők vezetés közben a gépjármű vezetését lényegtelen mellékesnek tekintik, a külsőtükröket zajkeltő fölöslegnek, a belsőtükröt pedig emléktárgyak tartására szolgáló izének. Az úrvezető gondolkodik, a rádiót kezel, telefonál  vagy beszélget utastársaival, így nem figyeli, mint halad az őt előző jármű.   

Kamion az a nyergesvontatós, pótkocsis, tandempótos tehergépjárműszerelvény, ami zárt felépítményű, dobozos vagy ponyvás, hűtős, esetleg még állatszállító ÉS leginkább nemzetközi . Kis tűréssel elmennek még kamionak a belföldi vagy csak belföldi munkát végző egyéb felépítményű szerelvények. Nem kamion a kavicsszállító tréleres, a gabonás, etc. Attól függetlenül azonban a méret számít. És a tábla:

 

Zöldfülű teherautósofőrként tankolni a benzinkutakon egy párszor a teherautók számára kialakított helyre álltam be. A benzinkúton az elfogóember ugrásra készen állt …(forgalmasabb helyeken elfogóautót vagy motorkerékpárt tartanak és az egyik kúti alkalmazott rész-vagy egész munkaidejét a telitankkal fizetés nélkül ellógók kiszűrése tölti ki… gyönge forgalmú az a kút, ahonnan naponta csak két telitankolt autó lép meg fizetés nélkül…) zárom a fülkét, amikor bömbölve lecsap rám egy igazikamionos: “Más is élni akar baaazmeg, ideállsz ezzel a talyigával, mi, azt hazudod, tankolni, hee, figyellek, de ha nem fizetsz, megöllek, baaaameg!” A  hesszelő kutasnak szeme se rebbent. A kamionos ott lihegett a vállamban végig, lesvén, tényleg fizetek-e. Aztán a társa viszonylag enyhülten megmagyarázta, hogy az illem szerint az ilyen kicsikkel a személyautók kútfejeinél kell tankolni.

Igazikaminyótós csávó természtesen a teherautók részére fönntartott kútfejhez áll be, míg kávékáz’, avagy bomba-italát meginni. A pultoscsaj arcán az unalom felhőzik: kívülről tudja már a kaminyótós csávóknak mind a két csajozós dumáját. Tulajdonképen törököt vagy szlovént is meghallgathatna, amikor a kaminyótós a két tenyerével fölfelékúszó mozdulatokat tesz, akkor meséli azt, hogy mint nyomta le egy emelkedőn az ellenséges kaminyótóst, amikor meg ezeket függőlegesen teszi, akkor az alakját dícséri a csajnak..

Általában a nők meglehetősen diszkriminatíve bánnak a teherautósokkal. Igaz, nem minden ok nélkül. Zebránál állván a legnagyobb bátorsággal akár a féktávolságon haladó teherautó elé is odalépnek, mert úgy gondolják, hogy a kamiont egy hülye F’ vezeti, aki úgyis fékez. Autózó nők is úgy tekintik, hogy a nagyobb autókat biztosan mind-mind hülye F’ok vezetik, akik elnézik nékik a női finomságaikat. Ma már azonban nem csak az fordulhat elő, hogy nagyobb fölsőkategóriás személyautót nőtársuk vezet, de akár furgonokat s mikrobuszokat is vezetnek nők. Nincsen is szebb látvány, amikor a vélt hülye-F’-nak bájos pá’t intő hölgy tekintete találkozik a nem-hülye F’ hanem szintén bájos hölgy, hogymondjam, viharló tekintetével s a tőtött, megfelelően fényezett ajakakon aztán mi turbék gurguláz… .

Curiosó egyes európai kaminyótós csávóknál, hogy a Konföderációs (Amerikai)Államok lakkellenzős katonai sapóját viselik. Elég drága dolog az ilyesmi -a vörös, lobógóra azért telik a kis pöcs 3,5-7,5t össztömegeseknek is. Az igazi májer kaminyótóscsávók a vámudvarban teljesen komplet kék-kabátos szerkóban feszítenek.

 derékig legalábbis ilyesmi szerkóban. A sapkában legmenőbb a lakk-sapka.

 Nem ritkán drága szivarokat szí’nak, és ha nem azt mesélik, Alessándria előtt hogy nyomtak le egy törököt, mert nekik még volt két gangjuk dugni, akkor, főleg, ha ketten vannak, abban fociznak, hogy kinek mije van otthon a csempészésből és lopásokból származó pénzekből. “Ugye, Béla mekkora zsakuzzim van baameg?” “És minden helyiségben egy külön kilencvenezerforintos kávégép!”

Magyar teherautós, ha mást nem, üzemanyagot biztosan lop, mert a főnöke eleve belekalkulálja a fizetésébe az üzemanyag árát, amit úgyis ellop. Ha nem lopja el, hülye, ha nem tudja képviselni saját érdekeit, hogy’ képviselhetné a főnökét???

A GPRS -korában, a teljes kompjuterizáltságban a kamionos-főnökök az irodájukban ülve tudják követni járműflottájuk mozgását, az egyes autók tartózkodási helyét, sebességét, az üa-tartály telítettségét, azt, hogy hányszor fékezett az autó és milyen erővel. A kamion kompjutermemóriája legalább száz fékezés adatait ki is adja, nem csak rögzíti. Az űrtechnika (jövőbelátás)bevezetése óta a kamionos egyszerűen a parkolóban eladja az egész tank üzemanyagot, befekszik alukálni és ébredéskor jelenti, hogy míg pihent,leszívták az üzemanyagát.

A kamionosok közötti hierarchiát nem csupán az osztja be, hogy ki min, hová, mit fuvarozik, hanem a mivel is. Tekintve zártközösségi és igen alacsony olvasottságát rovatomnak, nyugalommal írom ki a márkaneveket. A Scania, a Mercedes, Volvo, M.A.N. számítanak Európában márkának a vonatók/teherautók körében .. (A vontató, az a nyerges, ami vontatmány nélkül olyan mókás, csupasz-rövike a nagy böhöm fölkével.. és a félpót az, amit az ilyen húz, a színpadosnak szinteltérés van a platóján, a bogisnak segédtengelyen kerekei vannak a tengelynyomás csökentésére, az utak kímélésére, a tandempótosnak a pótján a két tengely középen van s a vonógerenda mélyen benyúlik a vontató teherautó alá, ilyesmik..) futottak még kategória a többi, még a DAF is számít. Egy scaniá-s nem tűrhet meg maga előtt kisebbet. A személyautósokat, úrvezetőket és kicsiket figyelembe se veszik.

Aki tapasztalni akarja a párhuzamos világok elvet a gyakorlatban, álljon teherautósofőrnek…

Egy scaniás-nak mondjuk feltétlenül meg kell előznie a gyöngébb márkát. Az ász-kategóriák között is van rangosor (lásd fennebb).

A teherautósofőrök szerint ők dolgoznak, az egyéb járművek pedig jódolgukban tartózkodnak az utakon. A felfogásban minden teherautó egyenlő, de itt is, mint mindenben, egyesek egyenlőbbek persze. Legkivált a kamionosok. Egy kamionos arca …Mondjuk Pető Iván alulképzettsége miatt frusztrált, gátlásosan hebegő előnyugdíjazott vidéki gimnáziumitanár egy igazi kaminyótóscsávóhoz képest. Tudjuk, hogy Havas Henriket az isten eredetileg benzinkutasnak vagy taxisofőrnek teremtette, de harmadiknak biztosan a kaminyótóscsávót írta be. Csakhogy a kontraszelekció in versa is működik, és ha a tehetségek a Czeizel-szám szerint 90%-ban elvésznek, akkor a tehetségteleneknek viszont lehet akár szerencséje is. Minden közlekedővel előfordul, hogy az úton butaságot csinál, rosszul ítéli meg az előzés esélyeit, etc. Ilyen esetekben a kamionos a másik kamionostól a vészvillogók villogtatásával elnézést szokott kérni. A magyar nem, a magyar vitéz, és így fordul, ha van, a váltósához, ha nincsen, akkor a szélvédő elé a műszerfalra dobált töméntelen plüssállat valamelyikéhez: “Látod, baameg, betettem centire!”

Ugye, sokan gondolnánk azt, hogy azok a kamiótóscsávvók, akinek kétszáz plüssállatka tarkállik a szélvédőjük alatt, érzőlelkű, ábrándos emberek? -holott a szélvédőtáblájukon (am. nick) az áll: Ördögfióka. Sztalin, Tudós, Májer, Pisti74, Ördög, Csibészke, Állatvédő, Gombász -stb táblák. Olykor színén értelmezve, hogy pl Sztalin azért Sztalin, mert nagy varjúbajsza van. e az Állatvédő biztosan sok állatot ütött el, a Gombász pedig járt már gombászni erdőben, kisodródván egy kanyarból… Buhera vagy Gépész szerelgetik az autóikat, Mozdonyvezető viszont vagy vasutas volt, vagy a vonatban (2-4-6 kamion szorosan egymás mögött..) szeret az élen haladni.

Egyszer láttam egy kamionost regénnyel a kezében. Finn volt és Leon Uris-t olvasott. Én mindig olvastam várakozásban -viszont nem számítottam kamionosnak.  

Kétszer láttam nőt, kamionost. Fölfigyeltem a tolató vontató fülkéjében arany suhanásra: hát egy osztrák lány volt az, s ahogy jobb-tükör-baltükör szaporán nézdegélt, apródfrizurája az arcába csapott. Sok nő az egyenlőség jegyében úgy gondolja,  a szegregattó-fallokrácia hozza magával, hogy a kaminyótos csávók zömmel férfiak. Erre mondta egy kaminyótós csávó, hogy csak egy (1!) apró különbség az, amire a feministák itt nem gondolnak, méghozzá, hogy nem mindegy, hogy két golyó egy zacskóban rázódik egész nap vagy a méhe lefelé. Anno a traktoroslyányok is ezért mentek ki hamar a divatból. Én még a pisilést említeném meg -ne nevessenek! Úrvezetőként sose gondoltam volna, hogy a pisilés mekkora gond is lehet -bár a szélesszájú üdítősflakonok piaci bevezetése óta javult a helyzet anyira, hogy az USÁ-ban már emiatt egyes dugós-helyeken tiltó rendelkezéseket hoztak: tilos teli palackot kivágni az ablakon… Szóval figyeltem a lányt, mint tolat, aztán eszembe jutott, hogy a vámudvar tulajdonosai csakis férfiakban gondolkodolván, hogymondjam.. a mellékhelyiségek ügyében.. úgye a kaminyótóscsávó úgyis bunkó és majd beáll valamelyik hátsó kerékhez a parkolóban… Aztán még egy küsded barna nis-i lányt láttam, de az ő autója nem számított kamion-ba….

Egyszer egy 25 éves, bézbólsapkás fiatal kamionos sírva borult a mellkasomra: Öt napja rohadt rajta a gatya: a főnöke 30 km-ről sem engedte hazamenni… Miolta a szociális szempontok is kezdenek előtérbe kerülni, és a hatóságok ügyelnek a kamionosok pihenőidejére, a 8 óráért küzd mindenki, minél több kilométert tehessen meg azalatt, vagy hazaérjen, ne kelljen a pihenőidő miatt a fülkében rohadni. Illetve egyre inkább az a helyzet, hogy rothadhat a fülkében a kaminyótós. Úgye nem kell mondanom, hogy Európában a török kamionosok után a magyarok a legvitézebbek a szabályok átjátszásában, így a pihenőidő kibeckelésében -de ne én legyek már az első, aki a trükköket közzéteszi. Mutattam a kamionótós kiccsávónak, hogy bár én nem vagyok kaminyótós, de nyáridőben is vasutasbunda lóg a fülkében, kistáskában pótgatyák és túlélőkészlet, szappan, fogkefe, törölköző.

Szerző: Kátrány és Toll

Magyarországon a gyerekneveléshez, a politikához meg a focihoz nagyon tud mindenki.No és az autózáshoz... Kátrány és Toll az autós szakmából. Magyarországon mindenki nagyon tud a gyermekneveléshez, a mezőgazdasághoz, meg a focihoz. Ja, és persze a politikához, hogyne! És jaj annak, aki tanácsokat adna ezekben a témakörökben. Jaj tehát nekünk is.

“Kamionótóscsávvó” bejegyzéshez 4 hozzászólás

  1. Moldova György írt egy könyvet a kaminyonéletről. Csakhogy az csak a kívülálkló úrvezetők számára volt olyan izgi. Talán emlékszik valaki, hogy a legyenönismilliomosban egy kamionos olyan simán elvitte a 20millkát, mint pinty a magot. A kamionos sokat ül, és mélázik, gondolkodik. Sokat beszélget várakoásban más kaminyótóscsávókkal. A Párhuzamois Világok Elmélete számára gyakorlat.
    Sok portás, kapus, árukiadó picsa ül a kis világában és abban a hiszemben, hogy a világ mindenütt olyan , mint az övé. Hogy a kaminyótós beáll a sorba kiíratni az árut., beáll a sorba targoncásért, a targoncás 2 óra múlva elveszi a kiírást, megrakja az autót, bebeallag leigazoltatnia papírt, a kamionos a papíal átballag az iroda másikvégére de nem ponyváz le!! )ott kiírják neki a tartozékokat, azt is felveszi, az a targoncás is igazoltat, akkor a két papíral a kamionos sorbaál és kiállítatja egy irodista picccsával az szállítólevelet, aztán a szállítólevéllel fülkébe pattan, és meg senm áll a kapuig, ahol a kapusok széjjetúrják a szállítmányt, mert tételszerűen át kell nézniük
    És ekkor kezd el leponyvázni… És odabent a vállalatnál mindenki ül, és azt gondolja, ez fasza, ennek így kell lennie, ez mindenütt csakis így működhet, emrt ez jó, mert így csinálják 20 éve és még 20 évig így lesz.

    Moldova sok-sok elhallott poent megírt -csak a lényeget nem…

Vélemény, hozzászólás?