Felniügyek, kerékzavarok

Itt a tavasz és még sokakat látni fekete keréktárcsás autókon futkázni. Elvileg, ha még 7Celsius fok körül jár az üdő, tanácsos fenthagyni a téli kerekeket. No, de nem árt azért készülni a nyárra…

Két hete megnőtt az agyvérzsírnyomásom. Történt a szokásos, még a nyárikerekekkel az autómon ifjúkartársam elkapott egy útszéli kátyut és megsérült az acél keréktárcsa (továbbiakban felni, büntetésből 1 l-el, mert eddig mindig kettővel írtam, pedig a szó eredete a német felge/felgen… tehát 1 l).

A méret pompás, mondhatom. (a gyári)  15″x6″ 4×100-as lyukasztású. Elég ritka típus, egyébként 14″x6″ 4×100 -assal , 185/60 R14 82H-as (ET38) kerekeken is jól elgurulnak a márkatestvérek. A valamivel szélesebb felületen tapada a 15 zoll(= “) -os 6 zoll széles (= 6”) (ET35)acéltárcsán  a 195/50R15-ös gumi, jobb a kanyarstabilitása, ha az ember versenyző hülyegyerek, még hasznát is veszi, “jobban néz ki” -viszont ez az kinézés 100km-ként 7dl benzinbe kerül, ennyivel fogyaszt többet az autó a combosabb kerekeken.

Az ET -egységes számozás a keréktárcsa profiljára vonatkozik, vagyishogy a csavarlyukak síkja a peremekhez képest mennyire mélyül be (zsírmagyarul, mennyire áll ki “szélesssen a kerék, hogy fajinul nézzen ki” .. na, hát ne fajinul álljon, hanem lehetőleg a nyomtáv ne változzon s az elforduló kormányzott kerék   ne érjen bele semmibe…) Kedvenc honlapom, a ww.totalcar.hu Gumidoki-ja szerint nem létezik ilyen táblázat, ahonnan valami ÉSZ-et lehet kisütni a témában…

1. csavarlyukak síkja
2. kerék-közép lyuk Az 1. és 2. arányai adják az ET -számot
3. kerék (felni) szélesség, általában szgk-nál 5, 5,5, 6″ (coll)
4. csavar lyuk kiosztás: a lyuk-közepek távolságai 4×100  4 lyuk és 100m átlós-távolság pl
5. kerékátmérő: collban, kispolszki, Mini Morris 12″ átlagos régebbi autók 13-14″ maiak 15″ villantósautók 19-20″
A lecke: Van tehát 3 jó kerekem elfogadható gumival. Igen ám, de használt gumit párban veszünk! Vagyis bár egy 5000Ft értékű gumit gyalogoltatott le ifjúversenyző kartársam, de a kár már itt dupla.. és vásárolhatnék hozzá használtan 1db acéltárcsát (ism 15″x6″J 4×100 lyukkiosztás) ..ami megint csak nehézkes, vagy újat 16.600Ft-ért… Egyetlen rosszul elkapott kátyu miatt -ráadásul egy gömbfej is elszált a futóműben, 3500Ft…
  
Ilyesmi.. 6X15 4X100 ET35 VW 

Mellékszálként említem, hogy a kerékgarnitúrát egy amatőr zsigulis rallye-versenyzőtől vettem, kihúzott pár szezont. Míg általában az acél keréktárcsák árai viszonylag polgári autókra használtan 2- 3eFt/db -tól 5-6eFt/db ig terjednek, ez használtan is 10eFt fölött van. Az új acél keréktárcsák, főleg, ha gyáriak, úgy 8-10-14eFt körül kaphatóak -ez persze 16eFt… Tavaly egy kisebb horpadást kikalapált a kedvenc gumisom, ezt a nagyobbat azonban nem vállalta, azt mondta, vigyem be tanyaközpontunkba, az eklektikus építészetéről, Pletykafalu nevű városrészéről és újabban az agyonszervezéssel és ideodatereléssel ellehetetlenített közlekedéséről is hírhedett Szolnok városába. Az Oláh Gumihoz -mert nekik van keréktárcsa javító gépük.

Mert az ember semmiből nem tanul. Nálunk, az alefődi tanyavidéken, ha elromlik valakinek az autója, leginkább olyan szervízekbe bukik be, ahol a naptárak 1985-öt mutatnak, kékre fakult szines plakáton az azóta médiavállalkozó nagymamivá nemesedett Pataki Ági idomai, Csao Casco, hagyjam bent az autót, majd a jövő héten érdeklődjek, széjjelkapják a motorját az évtizedek olajsarát őrző szerelőasztal környékén hengergucskáznak az apró motoralkatrészek, és ha 3 hónap elteltével agyvérzsírtolulás következtében kapott agyi infarktusomból lábadozván kérelemmel fordulok a szervízvezetőhöz, akkor  aszongya, hogy vigyem a faXXXba, a rákba, ahová akarom, a fostalyigámat. Ha kavicsos az autóm, két felszíni laksérülés van a fényezésen, akkor a falum festősztárja 180ezer Ft-ért az egész autót akarja átfesteni nekem…

Na mindegy, az ember nem tanul. Bementem az Oláh Gumihoz Szolnokra. Zónijó, norma, nyugat-európai lemezparaván takarja pompás homlokzattal a kelet-európai fészersor tetőzetét… Nem az fájt nekem, hogy féltették a kerékjavító berendezésüket, meg nem nézték ki belőlem, hogy 3-5eFt-ot is kifizetek a kerékjavításért, nem. Hanem az fájt: Még elkezdte magyarázni nekem a pultnál a fiatalember, hogy az acéltárcsa nem javítható. Ki kell dobni. Újat kell venni. (Ja, az én típusom drágább acélban, mint gagyi-olasz aluminiumban… ) 20 év telt el… Budapesten kapásból 3 címet találtam, ahol 1500 ill 3000Ft/db -tól javítanak acálfelnit. Tehát még mindig itt tartunk…

Azt már megszoktam, hogy kedvenc tanyaközpontomban új autót lehetőleg nem veszünk, mert a kereskedések többségében még a boldog parasztbeszopatós  békeidők legszebb évét ,1994-et mutatják a főnöki naptárak. Van olyan márkakereskedés, ahol a bemutatóautók a főnöki család és a haverok futkározásaira szolgálnak, mert szerintük nem kell a 4-6-10 millkás autót a parasztnak kipróbálnia, mielőtt szerződik rája. Ehun a szalonban, nézze meg, oszt vagy aláír, vagy tolja a biciklit…Autót se szervízeltetünk, mert a tahó-bunkó kereskedéstulajdonosok azt hiszik, hogy minimálbérért és érettségi , számtech’ ismeretek nélküli szerelőt is lehet alkalmazni 3-6-8-10 millkás autó szervizelésére. (Akik aztán nem cserélik le az olajat az autóban, de kipipálják a szervízfüzetben s a lopott olajat a haverjaik útján értékesítve egészítik ki a fizetésüket.)

Mért nem tudta nekem az ügyfélpultnál kipuhult arcbőrű srác megaszondani az igazat, hogy nézd cimbora, kopik a gép, mink csak alufellnis parasztokat szeretünk levenni, mert azok nem sajnálják a 12eFt-os gagyi olasz alufelni javítására az 5eFt-ot, eriggy pess’re vagy a rákba, szevasz, tavasz. Mért kellett nekem tudományossan azt hazudni, hogy az acéltárcsa csak kalapálással javítható.

Az Üllői úton ( Téeszsofőrök Útja)  jövünk befelé A Város-ba, balra van az egyik autósszakmai feketelyuk, a Nagykőrösi út felé vezető utcákban zugbontók, légzsáknagykereskedések (rendelést fölvesznek) , amit csak el lehet képzelni, digitális műszerek beszabályozása (=km-óra visszaállítás) csiptuning, bontók..

Na, ennek a rengeteg-dzusungelnek a szélén van a Jahn Ferenc utcában (Ady E. útról) egy felnijavító . Ugyan, mi a telefaXXXomér’ vennék akár gumit is kedvenc tanyaközpontomban, amikor ők is Bp-ről hozatják, és eleve minden típus legalább 10%-kal olcsóbb. Gumit lehozatni itt a falusi sufnis gumishaverom is tud futárszolgálattal, akkor megspórolom a tanyaközpontba az utat.
Maglódi úton…  

A Kvassay Zsilipnél is van valami naaagy felnicentrum.

Újpesten is van egy felnijavító az Abaqua kft Startgumi fantáziátlannevű műhelye, az Árpád út elején, be a Váci’ról, jobbra le…
 
Most memoritert írok ide magamnak: Ezentúl többé sose-sose autóstémában Szolnokra le se az elkerülőről, hanem poroszka tovább, egy pesti úttal egybekötve a rég, 30 éves szokás szerint… az ember időt, pénzt és rengeteg agyvérzsírt spórol meg, ha be se teszi az autója orrát az egyébként is szinte autózhatatlan tanyaközpontba…

Szerző: Kátrány és Toll

Magyarországon a gyerekneveléshez, a politikához meg a focihoz nagyon tud mindenki.No és az autózáshoz... Kátrány és Toll az autós szakmából. Magyarországon mindenki nagyon tud a gyermekneveléshez, a mezőgazdasághoz, meg a focihoz. Ja, és persze a politikához, hogyne! És jaj annak, aki tanácsokat adna ezekben a témakörökben. Jaj tehát nekünk is.

“Felniügyek, kerékzavarok” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Tessék többet járni a Pletykafalu térségében és kéretik hidroplánt hozni. Szolnokon a Főtér se kutya, már eddig több ember esett le a méregdrága pénzünkön felújított főtéren, mint az első világháborúban

  2. Ach, Szolnok architektúrája. Én az építészhallgatótúrizmusra alapoznék abban a városban. Ha pl szállodai marketing lenne a főterületem, építész szümposzionokat szerveznék, hiszen Szolnok városán, mint állatorvosi lovon, tanulmányozható minden a rákosizmustól sréhen Finta József felé, pár petty Makovecz, integrizmus, eklektika, tüzépbarokk, malteroneoröneszansz és ami kell. Még a Pólya Tibor úrton nem omlott össze az egyetlen nem tájidegen épület.

Vélemény, hozzászólás?