Az impresszionizmus

szemmel ver

 

 

Az impresszionizmus

szemmel ver

 

 

A francia festő, Monet, a 19. sz. legvégén érkezett a szigetország fővárosába, Londonba, és eddig senki sem volt tisztában vele, hogy miközben többször is megfestette a parlamentet, aközben mennyire ragaszkodott hűen az időjárási körülmények ábrázolásához, illetve mennyire élt a művészi szabadság adta lehetőségekkel. Most azonban két kutató összevetette a US Naval Observatory által közzétett napállás-adatokat kilenc olyan Monet képpel, amiről pontosan tudjuk, hogy mikor készültek, és az derült ki, hogy Monet nagyon is ragaszkodott a valósághoz.
Úgyhogy innentől kezdve remélni lehet (vagy legalábbis a témával foglalkozó kutatók ezt remélik), hogy hasonlóan valósághűen ábrázolta a színeket is, és ennek megfelelően a festmények színe alapján talán ki lehet majd következtetni, hogy milyen részecskékből állt a londoni szmog.
De az általánosításokkal azért nem árt óvatosan bánni, és az impresszionizmus azért feltehetően nem a környezetszennyezésre vezethető vissza.(Galántai Zoltán) A napfény, amit az impresszionisták fehérnek látták, magukban foglalták a színspektrum hét elemét. Minden színt egy más hullámhosszú fénymozgás hordoz. A felülettől függ, hogy, mi a fekete és mi a fehér. A fénysugarak szétszóródására a rövidhullámú fénysugarak a legalkalmasabbak. Ezért a fénynek délben kell a legrövidebb utat megtennie, az ég kékségét ez okozza. Az impresszionisták hogy a fény káprázó, elfutó változatait elkaphassák, szemük érzékenységét megfeszített megfigyelésekkel a végletekig kifinomították. A szemidegeknek ez az ajzottsága azonban természetesen megbosszulta magát. Pisarro öregkorában súlyos szembajjal küszködött. Monet egy operáció révén vakult meg, s az öreg Degas pedig teljesen világtalanként végezte. A gyenge, rövidlátó szem mindig elmosódottan, fényudvarosan lát, következésképp az impresszionista mesterek öregkorukban még impresszionistábbak lettek. Ha Boningtont alig 28 éves korában nem ragadja el a halál, talán az impresszionizmus is három évtizeddel hamarabb kialakul. A közvetlen előfutárok közé lehet sorolni a Franciaországban élő olasz Moticellit, aki Eugenia császárnő iránt érzett szerelme elől a színek tűzijátékába menekült, túlérzékeny idegrendszerével azt is valami érzelmi túlfűtöttség káprázatával töltve meg. Neki az a különös rögeszméje volt, hogy korábban, egyszer élt már Velencében, Tiziano idejében. Visszatérő álmait piros , azúr, smaragdzöld és aranysárga fények tüneményeibe foglalta.

 

Kerekes Messzecsúszott Tamás

 

Szerző: Kerekes Tamas

Okos pilóta alagútban nem katapultál hírlapíró vagyok

Vélemény, hozzászólás?