100 legendás autó

az elektromos autó eleinte vezetett

 

100 legendás autó

Egy új legenda a Honda Legend

A Legendnek státuszt kölcsönöz elegáns formaterve, míg a karosszéria dinamikus vonalai sportos temperamentumról tanúskodnak, megelőlegezve a modern erőforrás teljesítményét. Az orr jellegzetessége a meredeken emelkedő motorháztető. Oldalnézetből a kecses utasfülke, a mélyen futó ablakvonal és a rövid csomagtérfedél hangsúlyozza ki a Legend erőteljes ék alakját. Az új Legend 20 milliméterrel magasabb és 25-tel szélesebb elődjénél. A modell teljes hossza ugyanakkor 38 mm-rel, tengelytávja pedig 110 mm-rel csökkent. Mindennek köszönhetően az utastér 30 milliméterrel lett hosszabb, a belső magasság 40 mm-rel nőtt. Összességében a hosszcsökkenés dacára jóval tágasabb lett a belső térkínálat. Az utasokat már alapkivitelben rendkívül kifinomult környezet várja, messzemenőkig tökéletesített ergonómiával, bőrkárpittal, valamint nyolc irányban állítható motoros első ülésekkel.

Az autóipar történetében felsorolt 100 legendás autó közül vajmi keveset ismertem. Némi demokratizmusról azonban beszélhetünk, mert a kötetben a Ferrari Testa Rosa mellett helyet kap a Volkswagen Bogár is.Az Angyal(Roger Moore) autója után a “Más legendás márkák’ fejezete még további 32 autót sorol fel, s köztük van a cseh Mátra és az orosz ZIL is. Érdekes módon arról a kártárítési perről, melyben a Tátra kifizette a plágium miatt a Volkswagennek az összeget, még csak nem is hallottam. De arról sem, hogy a 19. század utolsó évében már megkezdődött a gyorsasági versenyfutás a benzines és az elektromos autók közt. Sőt a 100 km/h-s sebességrekordot először egy elektromos autó teljesíti,  a La Jamais-Contente)(Soha nem elégedett) Aztán a verseny egy darabig eldől:Henry Ford Amerikát négy kerékre helyezi és a híres T-modelbből legyártanak 16 milliót. Az autóipar belendül,  A Bentley, és a Packard már gyártanak V16-os motorokat és jön a gazdasági válság. Aztán a háborús veszteségeket elszenvedő országok szükségletei legendás modelleket hoznak létre, mint a Volkswagen Bogár, vagy a Citroen csúnya kacsája. A háborús és ínséges esztendőkből kilábaló autó a testet öltő álom jelentését hordozza és a soha nem látott szabadságot. Miközben egyre bővül az úthálózat, és a főútvonalak megtelnek a napos tájakra igyekvő autókkal, új gépkocsitípus születik. Az angol és olasz eredetű, egyenesen a versenypályáról érkező sportkupék és roadsterek nemes formája és részegítő teljesítménye a vágyak netovábbja, bámulatot ébreszt. Ám az autónak, miután megszelídítette a földkerekséget, most új kihívásokkal kell szembenéznie, az energiatakarékossággal és a károsanyag-kibocsátás csökkenésével, hogy tovább álmodozhassunk róla-még hosszú ideig.

 

 

Kerekes Tamás

www.tollal.hu

A kiadó

Mi más lenne az autó, mint maga a testet öltött álom? Akár a helyváltoztatás eszközéül szolgáló technikai vívmány, akár a legnagyobb formatervezők ihlette műalkotás, az autó mindig is ábrándjaink netovábbja volt. Alom, amely 1884-ben, egy szép napon valóra vált Édouard Delamare-Deboutteville pompás négykerekűjével. Az álom folytatódik: elég, ha a Packard, a Duesenberg vagy a Lincoln fémjelezte pazar fényűzést vagy egy Cadillac, egy Buick tobzódó krómdíszeit vetjük össze a gyönyörű olaszok, a Ferrarik, Maseratik és Lamborghinik sportosságával, elképesztő stílusával. Szenvedély és technikai újítás Delahaye, Delage vagy Pegaso szemében, harcban a pompás Mercedesek, BMW-k és Porschék szigorúságával és büszkeségével. Végül: legenda négy keréken, amelyet a fenséges Rollsok, az isteni Bugattik írnak, azok a márkák, amelyek ma új életre kelnek hamvaikból; a különleges Hispano-Suizának vagy a feledhetetlen Facel Vegának nem volt ilyen szerencséje. Mindezek a márkák, izgalmas történetekkel fűszerezve, helyet kaptak az autó legendáriumában, amelyet a gyártók legkülönlegesebb modelljei közé számító száz meseautó segítségével mutatunk be.

Az autó felszabadított, emancipált, felgyorsított, ugyanakkor új kötelékeket, új kötődéseket hozott létre. Históriája a XX. század egyik legizgalmasabb története, és ha a közlekedési balesetekre gondolunk, hozzátehetjük, nem kevesebb veszteséget okozott életben, javakban, mint némely háborúk. Erről a ma is dinamikusan fejlődő gépről, múltjáról többet tudni nemcsak a hobbistáknak érdemes. A legfontosabb ismereteket sűríti egy kötetbe ez az enciklopédia, amely a kezdetektől napjainkig vezetve az olvasót felsorolja, rögzíti mindazt, amit okvetlenül tudni kell az autóról. Szolgánkról és olykor uralkodónkról.

www.arena2000.hu

arena2000@arena2000.hu

 

 

Szerző: Kerekes Tamas

Okos pilóta alagútban nem katapultál hírlapíró vagyok

Vélemény, hozzászólás?