Autentikus életöröm

ez az ember tényleg tudja, hogy mit beszél

 

Seligman: Autentikus életöröm

Laurus Kiadó

www.lauruskiado.hu

aron.hajdu@lexecon.hu

az élet túl rövid ahhoz, hogy boldogtalanok legyünk.

Ha most a nyájas olvasó azt hiszi, hogy egy átlagos önfejlesztő könyvet kap kézhez, akkor ezt sürgősen felejtse el. Egyrészt a szerző tudományos rangja miatt, másrészt, azért noha antifreudista érzésekkel küzd, sikerült megtennie az első lépéseket egy új, pozitív pszichológia felé, s a Platón óta megfoghatatlan boldogság fogalmát képes volt egy viszonylag egzakt kutatás tárgyává tenni. A könyvet nem más méltatta meleg szavakkal, mint Csíkszentmihályi Mihály. Sapienti sat.

A mai  változás Seligman szerint,  annak az önbecsülés-központú mozgalomnak köszönhető amely eltűntette az iskolákból az intelligencia teszteket, lemondott a diákok teljesítményének folyamatos ellenőrzéséről, véget vetett képességeik szerinti csoportosításuknak és feloszlatta a tehetséges gyerekek fejlesztésére létrehozott elit osztályokat – és amely szitokszóvá tette a versenyt az iskolákban. Dr. Martin Seligman (az Amerikai Pszichológiai Társaság elnöke a Pennsylvaniai Egyetem professzora) többek között ezt a témát is kiemelte nemrég egy ausztrál egyetemen tartott előadásán. Dr. Seligman átfogó kutatása arról hogyan neveljük optimista és alkalmazkodni tudó emberekké a gyerekeket és fiatalokat egy olyan világban, ahol a depresszió igen gyakori óriási jelentősséggel bír. A professzor felemelte a szavát az önbecsülés-erősítő programok ellen, melyek negatív hatást gyakoroltak a fiatalokra és az egész társadalomra.

Seligman olyan kutatási eredményeket mutatott be melyek szerint napjainkban a depresszió tekintetében figyelemre méltó változásoknak vagyunk szemtanúi. Tízszer olyan mértékű a depresszió most, mint másfél generációval ezelőtt. Ausztráliában soha nem volt annyi öngyilkosság, mint most amelyek fő okai a reménytelenség és a pesszimizmus. Ez a mai világ egyik legfurcsább ellentmondása. Az atomháború veszélye sokkal kisebb manapság, mint a hidegháború idején, a fasizmust legyőzték és a kommunizmus is lecsengőben van.

Ma kevesebb katona hal meg a csatatéren szerte a világon, mint bármikor a búr háború óta. A világban a gyerekek egyre kisebb százaléka hal meg hiányos táplálkozás miatt. Ausztrália és az Egyesült Államok gazdasági ereje nagyobb, mint valaha. Béke van. Több zenét hallgathatunk, jobb az oktatás, több könyv van. A legtöbb rendelkezésre álló statisztika pozitív irányú fejlődést mutat, de a reménytelenség, a pesszimizmus, a depresszió és az öngyilkosság egyre terjed – járványszerű méretekben. Egy korábbi hírlapírói frázis Prozac-korosztálynak nevezte nemzedékünket. Joggal.

Seligman három okot említ a pszichés betegségek ilyen mértékű elterjedésének okaként. Először is az emberek sokkal inkább saját magukkal törődnek, sokkal fontosabb az “én”. Az ausztrál és az amerikai társadalom egyaránt jelentősen individualista társadalommá vált. A depresszióval általában akkor találkozunk, amikor úgy érezzük, meghiúsították legfontosabb céljainkat keresztülhúzták számításainkat. Napjaink fiataljai egyre inkább úgy gondolják ők az egyetlenek a világon, eredményeik és hibáik óriási erővel bírnak. Minél fontosabbnak gondolják magukat minél erősebb az “én” annál valószínűbb, hogy találkozhatunk náluk a depresszió tüneteivel. Másodsorban sokkal kisebb a “mi” kevésbé törődnek az emberek másokkal. Nagyszüleink idejében, ha az egyén hibázott tökéletes vagy közel tökéletes lelki támaszra talált. Vigasztalást talált Istenben az országba vagy a közösségbe vetett hitében vagy a nagycsaládban a széles családi körben.

Seligman nem ellenzi az önbizalom támogatását, azonban azzal érvel, hogy az önbizalom egy mérce. Egy olyan mérce, ami a rendszer működését méri. Ha egy gyerek jól teljesít az iskolában, akkor magas értéket mutat a mérce, ha rosszul akkor alacsonyat. Az önbizalom növelésére törekvők azonban úgy növelik a leolvasott értéket hogy közben nem változik az értékeket alapvetően befolyásolni hivatott motor fordulatszáma, nem változik a rendszer ami elvileg az önbizalom változását befolyásolni hivatott. A szilárd megalapozott önbizalom igazi háttere az ha valakiben megvan a képesség hogy jól teljesítsen az iskolában, a munkahelyén, ha jól ki tud jönni az emberekkel és ha alapvetően optimista. Azzal hogy a gyerekekkel naponta százszor elmondattuk az “én különleges vagyok mindenki különleges” mantrát olyan gyerekeket neveltünk, akik most nagyon magas értékeket olvasnak le a mércéjükről de a motorjukból fogyóban van az üzemanyag.

A kötet alapgondolata, az, hogy depresszió egy csodálatosan pszichológiai jelenség. Nem az ember életének valóságairól szól. Igaz köze van hozzá a valóságnak, de olyan emberek számára, akiknek szörnyű a valóság vidámak, ellenállóak és jókedvűek maradnak, míg mások akiknek gyönyörű életük van állandóan lehangoltak, depressziósak. Szóval úgy tűnik, az irányítja a depressziót, ahogyan az élet kudarcairól gondolkodunk nem pedig a kudarcok maguk.

Seligman szerint fiataljaik leginkább abban reménykedhetnek, hogy a társadalom a depresszió megelőzését tűzi ki elsődleges céljául, és inkább az erősségek fejlesztésére törekszik, mint arra hogy a gyengeségeket megjavítsa. Ahhoz hogy ez lehetséges legyen az alapvető emberi erényekhez kell visszanyúlnunk – a bátorsághoz, az optimizmushoz, a kitartáshoz, a belső emberi értékekhez, arra törekedve hogy fejlesszük, neveljük ezeket az erősségeket. Bölcs kezdet lenne, ha a jelenlegi oktatási és nevelési gyakorlatban kezdenénk a változásokat.

 

Pozitív pszichológia: az élet túl rövid ahhoz, hogy boldogtalanok legyünk. Régóta foglalkoztat bennünket azon ősrégi szükséglet, hogy boldogabban éljünk. A boldogság felkészülés, vagy esetleg a véletlen eredménye? Nem! Mindannyian magunkban hordozzuk a boldogság csíráját. Ezt a kincset fel kell tárnunk. Ez a könyv csodálatos egyszerıséggel íródott, és útmutatásával látványos eredményeket érhetünk el. A szerző saját tapasztalatain és módszerein keresztül segíti az olvasót, hogy saját erősségeit felismerje, és azokat továbbfejlessze. A könyvből megtudhatjuk, hogy a szülők hogyan adhatják át gyermekeiknek már a születés pillanatától a pozitív életérzést. Átfogó, értékes mű, mely megtanít kifejleszteni azt a kívánatos érzelmi állapotot, ami a harmonikus élet örömének átéléséhez nélkülözhetetlen. „A pszichológia forradalmi perspektívája – Seligman Autentikus életöröme – az új évszázad emberi magatartásának világítótornya. Laikusok és szakemberek hasonlóképp fogják értékelni e könyv elképesztő gazdagságát. Hatalmas (szak) irodalom összegzése, konkrét önértékelési eszközöket kínál, és örömteli hangon beszél arról, mit is jelent teljes életet élni.” Csíkszentmihályi Mihály, a Flow szerzője

Tartalom Pozitív emóciók 1. Pozitív érzés és pozitív karakter 2. Hogyan tévesztett utat a pszichológia, és hogyan találtam meg én a sajátom? 3. Miért törődjünk a boldogsággal? 4. Lehetsz-e tartósan boldogabb? 5. Elégedettség a múlttal 6. A jövővel kapcsolatos optimizmus 7. Boldogság a jelenben Erősségek és erények 8. Az erősségek és erények újraélesztése 9. A jellemző erősségeid Az élet területén 10. A személyes és a munkával való elégedettség 11. A szeretet 12. Gyermeknevelés 13. Ismétlés, összefoglalás 14. Értelem és cél

 

 

„Gazdag demokráciában kell élnünk, nem egy elnyomott diktatúrában”

 

Kerekes Tamás

Szerző: Kerekes Tamas

Okos pilóta alagútban nem katapultál hírlapíró vagyok

Vélemény, hozzászólás?