A tehénmintás tapéta atyja

meghatározó artszocializátor

 

Andy Warhol (1928-1987)

Gabo Kiado

 

A tehénmintás tapéta atyja

 

 

Amerikai (USA) művész, a pop art legismertebb képviselője. Truman Capote mellett a társasági élet fő artszocializátora. Reklámgrafikus, festő, szobrász, rendező, zenekarmenedzser, megkerülhetetlen idol. Tanulmányai elvégzése után 1949-ben telepedett le New Yorkban, ahol reklámgrafikusként dolgozott az ötvenes években. A reklámok, a banális illusztrációk és a sajtófotók forma- és motívumvilágát felhasználva készítette el első grafikáit és vászonra szitázott képeit a hatvanas évek elején, amelyeket 1963-tól a Factorynak (Gyárnak) nevezett műtermében állított elő sorozatban. Az irodaként is funkcionáló Factory az underground kultúra kultikus helyszínévé vált, itt gyűltek össze Warhol “szupersztárjai”, akikkel első filmjeit készítette, itt működött a Velvet Underground rockzenekar, egészen 1968-ig, amikor Warhol – az ellene elkövetett merénylet után – feladta e nyitott életformát. Warhol a hatvanas-hetvenes évek pop és alternatív kultúrájának emblematikus alakjává vált, miként az általa bevezetett művészeti elvek és módszerek is (a tömegkultúra, a fogyasztói társadalom termékeinek ikonná emelése; a gépies “termék-előállítás” mint alkotómódszer; a szerialitás és az egyediség/egyéniség ütköztetése a sztárcsinálás mechanizmusában stb.) mind a mai napig új és új követőkre találnak. Magyarországon 1991-ben volt kiállítása a Műcsarnokban.

400 szobrot alkotott a mosópor és az őszibarackonzerv- tematikában. Nevéhez fűződik a tehénmintás tapéta, de pénzzavarában bérelt üres mozitermet is, ahol homoszexuális tematikájú filmeket vetített. Sikeresen túlélt egy gyilkossági kísérletet, ám föladta neki az utolsó leckét egy rutinműtétnek tartott epehólyagoperáció. Oslo városa perelte a szerintük jogtalanul használt Munch motívumok miatt. A Gabo reprezentatív kötete, mint a tömegkultúra termelőjét, de kritikusát is mutatja be, káprázatos képanyaggal. A tömegkultúra kritikájában annak eszközeivel élt a konzumidiotizmus markáns, egyedi ábrázolásában

 

Kerekes Tamás

 

A kiadó

Andy Warhol (1928-1987), az 1950-60-as évekbeli művészvilág vezéralakja. munkásságát nem könnyű értékelni: mindössze tehetséges reklámgrafikus vagy kreatív alkotó volt? Kétségtelen, hogy napjainkig megmaradt a fogyasztói társadakom fogalmával eggyé vált pop-art kulcsfigurájának – annak mestereként a hétköznapi tárgyakat, valamint híres csillagok és politikusok arcmásait véve alapanyagként, létrehozta belőlük saját eredeti kompozícióit. Sokféle technika eszköztárát alkalmazva, ám elsősorban a képanyag kiválasztása, vizuális ismétlése és festői eszközökkel való kidomborítása, valamint a hozzájuk rendelt paletta által Warhol töbszörösen tudatosítja bennünk a korabeli anyagiasságot, a média által létrehozott sztárolást, a mesterségesen generált szükségleteket és igényeket.

 

E kötet Warholnak mint a huszadik század egyik legszámottevőbb alkotójának kreatív munkásságát vázolja fel, nem feledkezve meg a művész legjelentősebb alkotásainak elemzéséről sem.

Vélemény, hozzászólás?