100 legendás whisky

évekig másnapos lehetsz

Johnnie Walker nemcsak olcsó és kérdéses minőségű skót vhisky, de egy áramvonalasan nyírt hajú , decensen molett, öregedő német férfi, aki a nagy amerikai artszocializátorok( Truman Capote, Andy Warhol stb.) nyomán a „ Társasági élet,  mint művészet” elvet próbálja átröptetni a Csendes-óceánon. Johnnie Walker partijai intézmény Tokióban, művészfélék meg slepp, grouppie girls minden szombaton. (Vágvölgyi B. András:Tokyo underground, 55.old).

 

Nagy fába vágja a fejszéjét az, aki e kötet révén akad kiokosodni a whiskyk világában, hisz csak a skót whiskyk közül hetvennégyet sorol fel. A definiálás 18 hónapot vett annak idején igénybe, amikor megszületett a közösségi döntés , hogy „a whisky olyan alkohol, amelyet gabonacefre, lepárlásával nyernek a malátásítással képződő diasztázból.”

Még az alapműnek nevezett szakmunka sem kísérli meg, hogy eldöntse, hogy ír, vagy skót eredetű, beéri ezzel a dodonai meghatározással: kelta

Csak tüzetes tanulmányozás révén (melyhez a kötet bőven ad eligazító anyagot, tisztázhatjuk, hogy mit is jelenthet a címkéken a blend és a single malt kifejezés.

Ha volt olyan idő a világtörténelemben- mondja, amikor egyszerű boltosként megcsinálhattuk szerencsénket, az a 19. század közepe lehetett, a helyszín csakis Skócia.

John Walker harminc éve volt egyike a több százezer kisboltosnak, akik tisztes evőkört mondhattak maguknak, s ha meg nem is gazdagodott, keresett annyit, hogy kényelmesen élhessen.

1820-ban Kilmarnock-ban, Ayrshire-ben nyitotta meg üzletét, de csak 1856-ban, amikor fia, Alexander is betársult, vette észre, hogy a sonkán, teán és kávén kívül más is van a világon. Alexander belépése előtt egy két évvel azért már whiskyt is árult a boltban, de ennek akkor még nem volt komolyabb jelentősége.

A társas viszony csupán egy évig állt fenn. Ekkor ugyanis John meghalt, és a vállalkozás fiára szállt, aki immár szabadon követhette ösztöneit. Pár évvel később ebben segítségére volt az a törvénymódosítás, amely lehetővé tette, hogy a gabonawhiskyt a malátawhiskyvel keverjék. Hamarosan saját termékével állt elő a pacon. Mire három fia is belépett az üzletbe, a Johnie Walker& Sons már nem kiskereskedés volt, hanem nagy formátumú skótwhikydinasztia, ami még hangsúlyosabbá vált, amikor Alaec átvette a céget, s 1908-ban lett nevük védett

1997-ben a világ első 10 whiskyje közé tartozott és évente 7,9 millió hordóval adtak el belőle. A világban minden két másodpercben megvesznek egy üveg Johnie Walker whiskyt-és ebben még nincs benne a Super Premium kevertfajta.

 

Leírás: A könnyed gabona, a vajas tejszín és a tőzeg csodálatos keveréke. Füstös és fűszeres ereje és a maláta akkor kap erőre, amikor már a poharat már kellően felmelegítette kezünk, s ekkor meglepően mézes és enyhe almaszagot áraszt. Íze teljes, olajos test. Csodás tőzeges réteg. A kettő egymásra épülése igazán nemes itallá emeli, miközben egyfolytában érezzük a gabona csendes , éppen csak jelen lévő áramlását. A maláta ellentámadása egyszerűen mesés. Utóízében rengeteg gabona, mellette kellemes vanília és tejcsokoládé. Karakteres italában izgalmas ízt kapunk, szánkat egyfajtában bombázza az ízkombináció. Lenyűgöző és csodálatos ital. Pillangóhoz hasonló whisky, a gyönyörű illatok kecsesen keringenek az orrunk körül, majd leszállnak, de csak azért, hogy ismét szárnyra keljenek. Áldásos élményben részesít bennünket, soha nincs vége, a mazsola, a sherry úgy simogatja szánkat, mintha szatén lenne. A legvégén étcsokoládé fejezi ki a folyékony arany odüsszeiáját. Karizmatikus de luxe ital, a whiskyk Mount Everestje

 

 

 

A kedvelt italok közül nem csupán a finom borok vagy a gyöngyöző sör története foglaltatott már könyv formába. A whisky ugyanolyan legendásnak számít – sőt, talán a leginkább őrzött receptek egyike. A könyv olyan érdekességeket tár fel az egyes fajtákról, a nevek választásáról, az elkészítés fortélyairól – és még sok minden másról – amit máshol eddig nem olvashattunk. Mindezt reprezentatív fotók, korabeli hirdetések, érdekes történetek, sőt fogyasztási javaslatok is fűszerezik. A kiadvány a 100 legendás…sorozat negyedik olyan része, amely Magyarországon megjelenik. Átfogó tartalmát, képanyagát és kivitelezését tekintve is teljesen egyedülálló – így minden bizonnyal nagy sikerre számíthat a nemes italokat és a könyveket szeretők körében

Az Aréna 2000 Kiadó 1993-ban alakult, lényegében a már akkor is több évtizedes hagyományokra visszatekintő Magyar sportévkönyv kiadására. Az eleinte egykötetes kiadó rövid időn belül újabb területeket hódított meg, egyre növekvő példányszámban jeletetett meg a nagy világeseményekről és a legnépszerűbb sportágakról szóló összefoglaló, igényes kiadványokat.

 

Kiadónk

(Az Arena 2000) gondozza a Magyar sportévkönyvet, a Futballévkönyvet, melyek minden évben átfogó képet adnak a világ, illetve kis hazánk sport -és futballeseményeiről. Az Amerika’94, az Atlanta’96, a Nagano’98 a Mondial’98 és a Sydney 2000 a hazai könyvpiac slágerei voltak. A Stadion-könyvtár keretében többek között a Manchester Unitedről, a Real Madridról, az aranylabdás futballistákról és a KEK történetéről szóló kötetek szintén nagy népszerűségnek örvendtek. Kiadónk jelentette meg a magyar válogatott szövetségi kapitányának, Bicskei Bertalannak nagy jelentőségű munkáját, az Utánpótláskorú labdarúgók felkészítése című szakkönyvet.

 

Könyveken kívül kiadónk saját lapok kiadásával is foglalkozik. Az 1994-ben alapított Stadion magazin gyorsan népszerűvé vált. Számaiban feldolgozásra kerülnek a hazai és a nemzetközi futball legnagyobb érdeklődésre számot tartó eseményei, de természetesen egyéb sportágakat is bemutatunk.

 

Szerző: Kerekes Tamas

Okos pilóta alagútban nem katapultál hírlapíró vagyok

Vélemény, hozzászólás?