Nagypolszki (Polski Fiat 125p, FSO 1500)

Elöljáróban egy kedves destroy kommentelőm véleményét másolom be. Mint nevéből olvasható, ő Zsiguli-párti, 2101-es…
Viktor2101
2008-04-07 02:03:49
Mért nem hagyod abba az autokról való írogatást te szerencsétlen? Fogalmad sincs az egészről! Gyépés!

A tető, az üvegek és még sok sok alkatrész megegyezik a FIAT 124-125 modelljeiben. Maiszóval mondhatnánk, ráncfelvarrott változat a FIAT 125.

Fiat numero uno

polszkaja ciccamicca cipő nélküli piskótalábaival illeg…

Az első sorozat 1300-as motorral és kormányváltóval, króm hűtőráccsal és lökhárítóbabákkal készült. Csak szemre hasonlít a Zsigulihoz.


 Amerika: kormányváltós!

A kor luxusa: madzaggalkötözős piros műbőr kormány (vastagító) —kopás ellen aligha kellett védeni a vékony műanyagot… (Bár 500-as Trabantot láttam vasig kopott kormánykerékkel, de 325000 km volt a kaszniban, mikoron meghalt a gazdija…)

a későbbi modellben is megmaradt a kúszóskálás kilométeróra, csak a ’80-as évek végén óccsították a körműszeres gagyi cockpit-et.

FIAT 125

A FIAT 125-a szovjetek átmásolták a krómcsíkokat is…

A Polski Fiat Monte Carlo 1:1-ben ez a modell volt, leszámítva a motorháztető középsőélét , nyugati exportra is készült, benne volt az Automobile Revue-ben…)


rallye-re zsigulisított hasmagassággal

Lényeges különbségei:

-nyugati autó hatású volt a zsigulikhoz képes, kényelmesebb rugózású (eredeti FIAT hasmagasság) hátul pedig laprugók!

-gyöngébb teljesítmény (a valóságban, nem papíron)

-gyönge-gyönge anyagminőség

-olasz módra korrodált, kb 6 év rendes használatban elrohadt (családi használatra ritkán vásárolták újonant. Ezesetben az  id. Kátrány -féle megoldással fáradtolajból és földből masszát készítettek a gyakorlott polski tulajdonosok és kitapasztották a sárvédőket, különösen az orrészt. Ha nem rohadt el, jó autó volt egyébként, ha valakit nem irritált az, hogy egy 1200-es mezei Lada is elékormolt…

Ismertem egy tunningváltozatot. Az autóépítő először egy versenyzsigulit épített magának kőleves-tuninggal, de mivel szélsőségesen szovjetellenes volt és nem szenvedhette a cirillbetűket, a kőlevestunningot megismételte egy nagypolszkin. 180 meg sem kottyant neki és így fogyasztotta az egyébként is szokványos 12 liter.

A későbbi nagypolszkikon pazar luxusmegoldások voltak, mint belülről nyitható csomagtérfedél,

nem levakolták a csomagtérzárat: belülről nyitható!!! amivel nyugati vámosokat is lenyűgöztem.

A korabeli fiatfélék típushibája, hogy a motor túlmelegedése esetén bekrepál a gumimembrános üzemanyagpumpa. A gorenje túrizmus kánikulai napjaiban sorozatosan dőltek ki a lada-polszki típusok benzinhiány-gyújtás karburátor hibák tüneteit mutatva. Profi polszkis-zsigulis ilyen esetben óvatosan hideg vizet fecskendezett az AC-pumpára és elegantan továbbhajtott, míg újra be nam kakilt az AC…

alul látható a légtelenítésben-fölpumpálásban segítő kézibillentyű. A nagypolszkihoz még üveg ülepítőmedence is jár, ami megkönnyítette a tisztítást.

1975-ben így nézett ki egy Ford Taunus, ehhez képest nem hatott ócskának a polszkiFiat

Olyan igazi franko-latin autó volt, puha, szeretnivaló, az ember szívéhez nőtt… és akkor fiatal, látszólagos élete-teljében 10 évesen egyszerűen kimúlt… nem volt olyan tartós és strapabíró, mint a zsiguli-ladák. Szovjetellenes érzelműek vásárolták inkább…

ezeknek a szerelőknek reménye nem volt, hogy valaha ilyen autójuk lehet… ekkoriban már a VW-nél  a dolgozók kétévente művi áron vásárolhattak újautót nagyjából a középkategóriából… Érdekesség: gyárilag doblemez védi belül a sárvédőt: ez a sor’ biztosan nyugati exportra ment…  

tipikus polszki-lada kép: A rontott kéttorkú porlasztó, kikötött kartercső .. ez a példány gázzal súlyosbítva.

más a szelepfedél, mint a ladákban

A lada-polszki családban a gázosítás nem hozza be az árát: a szelepülőkék kizárólagos gázüzemben kiverődnek. Viszoint a zsiguli-polszki, ha egyszer rákapott a gázra, benzinnel már nem megy. 60000 km-enként hengerfej-felújítás faragja a”gazdaságos üzem” legendáját… A ’90-es években lehetett gyárigázosítású Ladákat venni, talán azok bírták.. (?)

NE GÁZOSÍTSD LADÁD & POLSZKID! NEM ÉRI MEG!

A vég: az 1500-as hajtáslánca és főelemei új karosszériával: FSO Polonez 1500

 

Magyarországon nem forgalmazták…  

Szerző: Kátrány és Toll

Magyarországon a gyerekneveléshez, a politikához meg a focihoz nagyon tud mindenki.No és az autózáshoz... Kátrány és Toll az autós szakmából. Magyarországon mindenki nagyon tud a gyermekneveléshez, a mezőgazdasághoz, meg a focihoz. Ja, és persze a politikához, hogyne! És jaj annak, aki tanácsokat adna ezekben a témakörökben. Jaj tehát nekünk is.

“Nagypolszki (Polski Fiat 125p, FSO 1500)” bejegyzéshez 6 hozzászólás

  1. Tegnap láttam a volt oktatóm nagypolszkiját. 21 éves, eredeti kasznival, még sárvédőcserés sem volt, eredeti küszöbök: Ő is ezt az olajos-saras tapasztást alkalmazta. Igaz, hogy büdös volt az olajtól az autó, de nem korrodált el. Ja, és oktatóautó volt ifjan persze..

Vélemény, hozzászólás?