Mélymagyar sportolók: A pesti bringás

A múlt század első tizedében az automobil chaffeur-ök nem voltak oly legendás hősei a pesti (akkor még 2 cö-s!) uccának, mint ma a pesti bringások. A magyarság mélysége mély: de a pesti bringás néhány fokkal még annális…

Tipikus és mélyen magyar jelenségről fogok szóllani, melyben benne van tulajdonképpen az a motívum is, ami a mélyenmagyar autóst is különösen bunkóvá és tahó teszi.

A Pesti Bringások , Hajtás Pajtásék:
Tanítanak:
1.Ha mellédkanyarodik, míg kanyarodsz jobbra te is autóval, rúgdos feléd, hogy tarts oldaltávolságot.
2. Piros reá a zebra előtt nem vonatkozik. Ő, aki szende és könnyekig megható rizsákban kommentelget fórumokon a Szabad Bringások Lelkületéről és a mocskos & elnyomó vadparaszt autósokról, KUSS BUZIK TAROGGYATOKK! FÉLRE ZANYÁTOK! felkiáltással 30-cal hajt be a gyalogosok közé.
Idemásolom a www.pestibringas.hu honlapról ezt a jellemző jelmondatot:

Azt már mindenki tudja, hogy Pesten bringázni utcai harc. Nem azért, mert agresszívek vagyunk, hanem mert túl kell élni mások mentalitását,

..majd most szinezem a pesti bringásokban azt az általános mentalitást, ami a pesti és más mélyebben magyar autóst bunkó tahóvá tesz. Ezért állítom: a legrosszabban közlekedő népség vagyunk.
még egy paste:
Ebben az országban mindenki ideges, aki közlekedik, mindenki úgy siet, hogy másokon akar átgázolni, ez nemcsak a közlekedésben jellemzô. Sajnos. Védelmet kér a bringás, miközben tudnia kell, hogy senki sem védi meg. A jogszabályok a KRESZ, általában alul maradnak az erôfölénnyel szemben.
Általános, hogy a bringások nagyívben leköpik, rúgják, tiporják a rájuk vonatkozó KRESZ szabályokat azzal, hogy önmagában bringázni, az morál (és előjog).

Általában vigyázok a bringásokra (ez aa pesti kerékpárosok pesties beceneve). Bringások ugyanis vidéken is előfordulnak.

Alapvetően két bringást ismerek:
A-típus: Valódibringás. Szemre nem lehet az ál
B-típusú bringástól elkülönböztetni. Talán több látványcucc van rajta, az A-tipus öltözéke és felszerelése célszerűbb, kerékpárja és főleg kerékpározási képessége félprofi.
Ha teherautóval vagyok és vigyázok rájuk, nagy oldaltávolságot tartva előzöm őket, akkor, ha kinézek a jobbtükörbe, az A-bringást azonnal megismerem: megköszöni.
B-típusú bringás viszont a dzsungelharcbéli edzettségének tudja be, hogy ennyire fosok tőle.
C-típus: A legveszélyesebb bringás. Felnőttként tanult meg biciklizni, merő stréberségből, mert a kerékpározás zöld, környezetvédő, alternatív, meg ami kell. Edzetlen, betöretlen seggel kerékpáros túrába fog, még az odaútból van húsz kilométer, amikor már egysebnek érzi a valagát VISZONT minden cucca élmenő csúcsbringás, hon-és papírlapokból tájékozott a trendről, van mindene, ami kell, de még két kamion nem ment el mellette 20 cm-re, és azt hiszi, hogy a kamionos tehet valamit, ha kanyarból kibukkanván a 40 tonnával, szemben egy másik kamion, hirtelen meglátja a kis csapatot.

Én a bringásokat kamion-szimulátorba ültetném, hogy másoldalról is tapasztalják meg ezt a kultuszt.

Általában a Hajtás Pajtás típusú GerójemGoradu (helytelenül Urban Heroes… nincsen ezeknek semmi köze a nyugati, pl a holland vagy angolszász kerékpároskultúrához, sokkal több a Beograd-Bucuresti-Basarabi-Calafat-Vidin-Kijev vinklihez) bringások profik, jól bicikliznek, ügyesek, vigyáznak magukra. Aki dolgozik, annak nincsen ideje megállni és lerúgdosni betépetten a buzi segg autós tükreit. Általában. De egyébként… Mint dzsungeljártas, azt javaslom a sápadtarcú autósoknak járatlan vidékieknek, figyeljék meg a bringás megjelenését. Motorosfutárban és bringásfutárban a futárhátitáskás, vékony sár és porfilm lepte, szürkés szmoglepett öltözetű a profi. A profi általában tudja, mit csinál -ha éppen nincsenek elvonási tünetei, akkor viszonylag stressztűrő is. A félamatőr B típuson sok olyan megtévesztő álcajegy látható, mint rasta-frizura, amiből az ember azt a tééééves következtetést vonja le, hogy a bringás értelmes és művelt. Nem, egyéb, éspedig a rasta-frizúr divat.


Urban Heroes -amerikaibringás. A mi útjainkból 1m szélesség hiányzik ehhez.

Tulajdonképpen , mint mindenből a pesti kerékpározás témájából is két pólusra sarkított feketefehérigennem viták alakulnak ki. Vagy csak szidom a bringásokat vagy agyon dicsérem őket.


Jelenet Toronto-ban. Csak szupersarkítva interpretálható, tehát vagy a szemmelláthatóan magasalternatívkultúráltságú bringás kedvesen próbálja meggyőzni a baromállat atóst, hogy azért, mert furakodása köben 15dolláros kárt okozott a tükrében, még nem kell 15 dolláros kárt okozva tipródnia. (Kérem, figyeljék meg a toronto-i sallangmentes, lényegiekre lecsupaszított bringáját..)

Igen kedvelem a profi budapesti kerékpárost. Pl civilruhás férfi 30 éves Csepel félverseny kerékpáron, jól és gyorsan halad, nem tüntet, nem polgárpukkaszt, nem alternativo-teszi-a-fejét Számára a kerékpározás nem kultúrharc, nem Sturm und Drang. Én magam is szivesen kerékpároznék, sok alkalmas hely van -nem a Nagykörút, mióta az Órjáss Sárgák miatt sávokat szűkítettek…

A Pesti Bringás alfaja a Budai HegyiBringás. Ezek hasonló kuss, buzik, takaroggyatok felkiáltásokkal közlekednek, mint odale A Város-ban, de budai hegyi túristautakon, csakis lejtmenetben láthatóak, és  annyira egy bringáskúttúrátakokk mán hogy nagyon.

Lehetne Budapesten kerékpározni, ennyi igaz a bringások általános hitvallásából. Nem is kellenének kerékpárutak sem. A kerékpárutakon egyébként a bringások ugyanolyan bunkók, ritka-ritka kivétellel, a keresztező’ gyalogosokkal szemben, mint velük odaki’ az autósok. Elsőbbséget kéne adni, anya gyermekével, baXXXa meg, takaroggyon. Autóval még csak csak megáll a bunkója is, de a GerójemGóradu nyugatázsiai, északbalkáni pesti úritahógyerek, teleaggatva, mint egy szovjet tábornok, a maga szellemi dicsőséégét (=alter’ségét) kifejező rekvizitumokkal, ő aztán nem, hiszen ha megállna, mindenütt, meg betartaná a KRESZ szabályait, akkor nem sokkal hamarabb érne be a munkahelyére pl, mint autós ellensége. BE KkkkKELLBIZONYÍTANIA A BRINGA FELSŐBBRENDŰSÉGÉT -ezért fütyül a szabályokra, hogy időt nyerjen. Az ő szabályrafütyülését liberál-alternatív-felvilágosult-greenpace-felsőbbrendűségnek állítja be. Aki nem bringázik, az biztos másod -vagy harmadrendű, mélymagyar (mélyen magyar vonás, hogy a mélymagyarliberális lekúrvamélymagyarozza le a másik magyart).

A neten kb húsz tökre egyforma hősibeszámolót előtalálni, melyekben a GerójemGóradu nyiltan dicsekszik, mekkora intoleráns segg és hány szilánkra tört az autó tükre, amit lerúgott.

Nem lennének feltétlenül szükségesek a kerékpárutak. De A VárosFényes Budapestünk útjai általánosan is alkalmatlanok a kerékpározásra. Televannak az utak olyan sérülésekkel, amikre autós már tényleg nem is figyel, hosszanti keskeny repedések, melyekbe a bringa kereke még befér, meghagyott villamossín-szakasz, csatornafedél körül kiverődő-kifagyó betonhiány és a szóródó kavics, amin nagyot lehet bukni. A nyomvályuk sokszor az autókat is megvezetik: azonban azoknak négy kereke van. Föl sem veszi az autós a buszmegálló-környéki aszfalt-tumorokat, dudorokat, amiket a nagytengelynyomású buszok a nyári kánikulában tipornak -de a bringást megdobja.
Egy amsterdam-i szintű bringásélethez amsterdam-i utak kellenek.

És főleg: ‘Dam nem egy hatalmas mohó(!!) ülep Hollandia arcán, mint Budapest Magyarországén.

Valódi, egyszerű, nem alter-hűűdemán-dememmuttattomhogy.. sima biciklik egy ‘dam-i parkolóban.

Szerző: Kátrány és Toll

Magyarországon a gyerekneveléshez, a politikához meg a focihoz nagyon tud mindenki.No és az autózáshoz... Kátrány és Toll az autós szakmából. Magyarországon mindenki nagyon tud a gyermekneveléshez, a mezőgazdasághoz, meg a focihoz. Ja, és persze a politikához, hogyne! És jaj annak, aki tanácsokat adna ezekben a témakörökben. Jaj tehát nekünk is.

“Mélymagyar sportolók: A pesti bringás” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. T. Szerző!
    Nem mondom, hogy nincs igazság abban amit írsz, de a lényeg nem ez. Teljesen elhibázott például az A, B, C-kategóriába sorolás. És a motivációról – ami az oka ennek a fajta bringás-arroganciának – sincs lövésed sem.

    “Én magam is szivesen kerékpároznék, sok alkalmas hely van” – Szar kifogás, ülj fel rá egyszer. Csak egyetlen hétre. Menj el néhány egymást követő napon dolgozni vele, akármilyen az idő, akármilyen aggresszív autósokkal találkozol. Rögtön megérted, hogy nincs alkalmas hely. A legtöbb helyen nincs bicikliút, de ha mégis, vagy kutyát sétáltatnak ott, vagy veszélyesebb végigtekerni rajta, mint ha az autóúton közlekedne az ember, esetleg egy abszolút tapasztalt és hozzáértő szakállamtitkár sok pénzből ámde macskakővel rakatta le. (a tapasztalt bringások jó része messziről elkerüli például az Andrássy úti biciklisávot – neked nyilván fogalmad sincs róla miért.)

    Furcsa ez az bringa-irigység, ami lejön az írásból, nem értem miért zavar, ha valakinek szép új csillivilli bicója van. Ez az igazi magyar betegség, és hiába osztod itt az észt, te is megfertőződtél. Ha valaki megteheti, ha van energiája folyton árgus szemmel lesni, egy pillanatra sem otthagyni a bolt/egyetem/könyvtár előtt, hát vegye-vigye.

    Ezen kívül pedig a véleményem magáról az írásról az, hogy a stílusod felháborító, a fogalmazásoddal és a helyesírásoddal nem mennél át középszintű magyar érettségi vizsgán..

Vélemény, hozzászólás?