Alternatív üzemanyagok

Rosszul használjuk az alternatíva és alternatív kifejezéseket. Azt jeleni, hogy EGYETLENEGY (1) választás van. Vagyis pompás netisztikus-netalkalmas fogalom, nagyszerű a fórumozásban, csak vagy jó vagy rossz vagy fekete, alternatívája a fehér, más nincs.

Egyetelenegy más párt. Ha nem Suzuki, akkor BMW. (De mért nem Chevrolet? Az is olcsó is, jó is, magas minőségbiztosítású, nem hibásodik meg egykönnyen..) Annyit már mindenki sejt, hogy a benzin, meg a gázolaj nem biztos, hogy sokáig lesz fő üzemanyaga autóinknak… azonban nem alternatíva van ebben a kérdésben, hanem több választás, több igazság is, amit az alábbiakban sejtetek (nem megmondom.. csak.. mutatok keresgélési irányokat...) 

A netizmó újságának egyik átka, hogy a netokosok abba az illúzióba ringathatják magukat, hogy ami A Háló mesterséges világaiban új, az odakint, a valóságban is.  Kihasználja ezt a propaganda, a marketing is, és megpróbál beetetni bennünket a régijó kis olyvasztott spanyolviaszkkal, ami cukros, és szerintük méz. (Más kérdés, hogy a spanyol [pecsét]viasz  lényege, hogy olvasztás nélkül is lágy.)  Egy év alatt 60 dollárt ugrott a nyersolaj barrel-enkénti ára. Mi más lenne tehát a netisztikus hírhólabdázás egyik slágertémája, mint az alternatív üzemanyagok. Alaposan senki sem járhatja végig a problémakört, mert a netről tíz sornál többet senki nem olvas.

Az alternatív üzemanyagok-ban semmi újság nincsen. A háborúkban,

fagázzal működő autó, Svájc 1943. Waibel család

üzemanyaghiány idején már mindent kipróbáltak.

Fagázos Volvo. A metángázos hasonló volt, csak trágyával kellett megrakni a gázgenerátorját.
 
A XX. század elsőfele még a háztáji feltalálók kora volt.A gázüzemű autózást csak éppen megemlítem -erről külön fogok írni. Speciálisan átalakított dízelüzeműeknél (autóbusz, targonca) allternatíva -de a földgáz ára együtt mozdul a kőolajéval, itt így nem is érdemes tovább szaporítani rá a karaktereket… A németek szénből készítettek műbenzint  a II. Világháború alatt (és előtt…)

Az én Zotya komám is kipróbálta és működött is a  nagypapája olajkályhájából kilopott fűtőolaj pálinkával és ricinusolajjal keverve, repesztett a Verhovina 4-e, amíg be nem állt a főtengelycsapágy a szárazságtól. (Mert a gázolaj spec’ szárítja a csapágyakat a kétüteműben.)Bő egy éve még a teszkókban s lidlikben a becsületes magyar lekapta a 189Ft/l árú, 5literes flaskó étolajat és zúdította bele a dízel személyautójába odakint a parkolóban. Hát még a sütőolajjal járó kémikusok! A fáradtolajjal pancsolók!( És egyetemisták szakdolgozkodtak is   régi motoros Mercedes autókon végzett „kísérleteikről“.)

A gyári tank megmaradt gázolajtartálynak, de került fölé egy másik, ami a csomagtérből tölthető, azzal, ami épp kerül. Ez a fotózás és a próba idején fáradt olaj volt, fekete, sűrű, alig folydogáló csaknem zselé. A motort célszerű gázolajjal leállítani, azaz leállítás előtt átkapcsolni a rendszert, mert étolajjal, motorolajjal, hígtrágyával* teli adagolóval ilyen hidegben ugyancsak kétséges az indulás. A gázolajos indítás motorolajüzem mellett nyáron is hasznos, viszont étolajjal melegben simán indul a Merci.

Kőolajpárlatot tehát csak az indításhoz használ a tulajdonos, kútnál valamikor – nem vicc – tavaly tankolt utoljára. Az üzemeltetés költségei így elhanyagolhatók, akárcsak az autó teljesítménye. Az alulmotorizált irdatlan batár szolidan hajtva 8 liter körül, ütve-vágva 10 litert  eszik.
*a hígtrágya nyelvilelemény, az a metángázüzemnél fontos adalék

Most a biodízel az egyik nagy téma. A biodízel  -ez  nyilvánosan nem elismert tény- hivatalosan üldözött Magyarországon. A rendszerváltozás óta hallani róla, a MOL ott nyírja az ügyet, ahol tudja, a hatóságok nehezítik az engedélyeztetéseket. A német paraszt már évtizedek óta legálisan termeszthet repcét biodízelhez, biobauerek vannak, akik megtermelik gazdaságuk üzemanyagszükségletét, a nagyöblű dízelmotorokba 30%-osan is keverhető a repceolaj … de nem nálunk. Az üzemanyag jövedéki körbe tartozik -minden „alternatív” üzemanyag az államkassza fogyatékát növeli.

A másik netslágertéma a bioetanol . Már a II. világháború alatt is használták a faszeszt üzemanyagként (metilalkoholt). Már a Nagy Gazdasági Világválság alatt is. Braziliában az 1973-as olajváláság után terjedt el. A VW-Brasilia a 411-412-esek
 
Nem ,az őserdők fáit nem az üzemanyagért írtják.

már ez is “piás” volt Typ3 brazil arccal valamikor 1968-ban
boxeres, alacsony kompressziójú motorjait már eleve 100-85%-os etanolüzemre gyártotta ott. Most Európában is előfordul, a Saab (= General Motors)  már
 
szériában is forgalmaz ilyen üzemanyagra alkalmas motorral szerelt autót.Peeersze  a hagyományos üzemanyaglobbinak meg az az érdeke, hogy spontán info’k keringjenek a zöldeken keresztül a bioetanol káros hatásáról.

Alternativa” a hybridüzem. A Toyota a  Prius -t immár majd tíz éve dobta piacra.
 toyota prius hybridmeztelen Prius
A Prius a V.A.G által kidolgozott szisztéma szerint egy olyan otto-motoros autó, ami egy generátor(fék-generátor)-ként is működő elektromos segédmotorral és akkumulátorokkal van felszerelve. Az Egyesült Államokban Nemzeti Program a hybridautó, igaz hazafi csak ilyet vásárol az iraki háború óta. Propagandafilmek készülnek Leni Riefensthal és a reich agitpropja modorában a derék amerikai hazafiról, aki azáltal harcol a világterrorizmus ellen, hogy dízelektromos vagy benzelektromos autót vesz.
 Az Audi Metroproject-ben már látványelem
az elektromos segédmotor/generátor

A hibridautó 50-60 km/h sebesség alatt (a Mercedes luxuslimuzinja dugóbani araszoláskor) az7 elektromotort használja, gyorsításkor az elektromotor rásegít az otto-motornak, fékezéskor a fékezési energiát generátorként visszatölt az akkumulátorba. Ezáltal egy mondjuk 10millió Ft-ba kerülő hybrid autó csak anyi üzemanyagot fogyaszt, mint egy közép-alsó kategóriás hagyományos családi autó takarékos üzemben, pl 5 l gázolajat. (Az 1,6-os II-es Golf 4,5-el eljár tatásan, a Citroen AX 1,4 D és a VW Lupo/Seat Arosa pedig 4 alatt) 

Arosa                       Lupo
 A Citroen AX már 18 évvel ezelőtt 4 liter alatt szivornyázta a gázolajat 100 km-re

 Nemrég szó esett nálunk arról, hogy a vasúti közlekedés korszerűtlen már… és akkor megint eszembe jutott: Az emberek csak az orrukig látnak. Okés, hogy átvágjuk az arabcsávókat a hybridüzemű személyautóinkkal, amik majd eljárnak 3 liter 500Ft/liter árú üzemanyaggal. De a teherautók??? A kamionok? Egyetelen okoscikket nem tudok előhalászni a gugliról, amiben a teherszállításhoz ajánlanának “alternatív” megoldást. Megfelezi a kamion 30liter/100km-es üzemanyagfogyasztását? És a 15literrel mi lesz?  
Nemrég lett 150éves a Szolnok-Debrecen vasútvonal, az első komoly vonal Budapest(és föl Vác) valamint Debrecen között -de a netre nem dobódott be a téma, nehogy örvén esetleg valakiben olyan gondolatok ébredjenek a vasútról, hogy talán mégsem annyira idejétmúlt…
 

Szerző: Kátrány és Toll

Magyarországon a gyerekneveléshez, a politikához meg a focihoz nagyon tud mindenki.No és az autózáshoz... Kátrány és Toll az autós szakmából. Magyarországon mindenki nagyon tud a gyermekneveléshez, a mezőgazdasághoz, meg a focihoz. Ja, és persze a politikához, hogyne! És jaj annak, aki tanácsokat adna ezekben a témakörökben. Jaj tehát nekünk is.

“Alternatív üzemanyagok” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Most a hidrogén a nagy sláger az alternatív-energia vonalon. “A hidrogén kora” c. film nagyon meggyőzően ecseteli az előnyeit, különösen a kiváló hatásfokú üzemanyag-cellás rendszerben. Néhány mondatot írtam is erről itt: http://www.magicafe.hu/news.php?nid=968 (Tankoljunk alumíniumot), az igazi ugyanis az lenne, ha nem kéne tárolni és szállítani a hidrogént, hanem a felhasználás helyén secpec előállítani vízből. Erre kínál megoldást a (galliummal ötvözött) alumínium, aminek az előállításához (és visszanyeréséhez a vízbontás után maradt masszából) persze kell energia, de az ötlet kidolgozója szerint a folyamat még így is nagyon hatékony.

  2. városi közlekedésben az elektromos autók tarolhatnak. Ma már egy töltéssel 200km-t simán megtesznek.
    Egyébként most van, ma és holnap, Győrben az alternatív hajtású járművek versenye, a III. Széchenyi futam.
    Bővebbet itt:
    http://www.ahjv.hu/

    Ha a profi kategóriában az ászáriak ismét megnyerik a versenyt, írok róla részleteket is.
    Ászáron 1990 óta foglalkoznak az elektromos hajtású autókkal.De komoly piaci sikereket értek el az elektromos csónakmotorok kifejlesztésével és forgalmazásával.

Vélemény, hozzászólás?