A kevesebb néha több

Az állásajánlatra jelentkezők örök problémája az önéletrajz megszerkesztése. Mit mondjunk el magunkról? Hogyan foglaljuk össze szakmai pályafutásunkat kétoldalnyi terjedelemben? Egyáltalán milyen formába öntsük a megfogalmazott belépőnket? Érdemes tudni, hogy egy-egy állásajánlatra gyakran több száz pályázat érkezik, amelyek között a személyzeti ügyekért felelős szakemberek gyakran első ránézésre szelektálnak.

Nagyon fontos tehát, hogy az életrajz olvasója már az első körben benntartsa pályázatunkat. Elmondható, hogy a rólunk kialakult első benyomás a beadott önéletrajzunkon múlik.  Az önéletrajznak általánosan elfogadott formája nincsen. A legfontosabb kritériumok: jól érthető, eladható dokumentum legyen, érdekes és lényeges információk forrása. Az önéletrajz célja nem az állás megszerzése, hanem az interjún való részvétel elnyerése, illetve, hogy az interjú után emlékezzen ránk az a személy, akivel találkoztunk. Az önéletrajzot nem magunknak írjuk, hanem annak, aki azt olvasni fogja.

Alapelvek és irányelvek

Az önéletrajznak lehetőség szerint meg kell felelnie a kiszemelt cég, intézmény elvárásainak, amely azt jelenti, hogy egy egyszerű, általános curriculum vitae nem feltétlenül elegendő. Ki kell emelni az elért eredményeket, illetve azok kapcsolatát a  megpályázott álláshoz. Egyértelmű utalást kell adnia az olvasónak arra vonatkozóan, hogy miért minket válasszon az adott pozícióra. Életrajzunk elkészítésekor a következő alapelveket tartsuk szem előtt:
– az önéletrajz két oldalnál nem hosszabb, olykor elegendő egy egyoldalas összegzés;
-őszinte és tényszerű;
–  első oldalnak elegendő személyes adatot kell tartalmaznia, hogy a tanácsadó vagy a lehetséges munkáltató könnyen elérjen minket;
– válasszunk olyan bemutatási formát, amely lehetővé teszi a kulcsfontosságú készségek, elért eredmények, illetve tulajdonságok kiemelését;
– szakmai múltunk kezdődjön jelenlegi vagy legutolsó állásunkkal, és a felsorolásban haladjunk időben visszafelé;
– az elért eredmények felsorolása rövid, pontokba szedett kijelentésekből álljon, és tartalmazza szerepünket,  tevékenységünket, valamint az elért eredményekhez fűzött magyarázatunkat;
– az önéletrajz elejére olyan információ kerüljön, amely egyértelműen hangsúlyozza alkalmasságunkat a betöltendő pozícióra, és amely növeli esélyeinket arra, hogy a legjobb jelöltek körébe soroljanak;
– tartalmazzon részleteket a közelmúltban végzett tréningekről vagy szakmai továbbképzésekről, amelyek lényegesek lehetnek a pozíció betöltésének szempontjából;
– hagyjuk ki a tárgyhoz nem tartozó, illetve negatív információkat;
– soroljuk fel szakmai tagságunkat és a tárgyhoz tartozó képesítéseinket.

A legáltalánosabb önéletrajz a következőket tartalmazza: személyes adatok, szakmai pályafutás és készségek összegzése, legfontosabb eredmények, végzettség, szakmai múlt. Szerkesztés szempontjából a következőkre figyeljünk oda:

– használjunk jó minőségű papírt, amely jellegzetesen 100 gramm súlyú. Lehetőleg fehér papírra fekete tintával nyomtassunk. A kísérőlevélhez használjunk azonos papírt és tintát;
– az önéletrajz külcsíne legyen rendezett;
– a margókat ne vegyük túl szélesre vagy keskenyre;
– kerüljük a hosszú bekezdéseket – fogalmazzunk tömören;
– ne használjunk 11 pontnál kisebb betűket;
– ellenőrizzük a helyesírást és a nyomtatási hibákat. (Bárki is gépelte az önéletrajzot, a hibákért mi vagyunk felelősek.)

Az online önéletrajzok

Az elektronikus önéletrajzok mind stílusukban, mind funkciójukban különböznek a hagyományos, nyomtatott  önéletrajzokétól. A követendő előírásokat ugyanis elsősorban a számítógéppel végzett munka milyensége határozza meg, nem pedig az olvasó gondolkodása. Éppen ezért az online önéletrajz legyen lényegretörő, pontos és rövid, legfeljebb másfél oldal terjedelmű. Amennyiben a tanácsadót vagy a lehetséges munkaadót további részletek is érdeklik, a későbbiek során meg fogja kérdezni. A bemutatás kérdése más az online önéletrajzok esetében. Nem kell aggódni a dőlt betűk, aláhúzások, vastag betűk miatt. A legfontosabb az információk helyes sorrendisége, illetve a helyénvaló kulcsszavak és kifejezések használata.

Az európai uniós önéletrajz

Az Európai Unióban és már Magyarországon is egyre inkább használt európai önéletrajz-formátum átfogó, standardizált áttekintésben tartalmazza a pályázó által megszerzett tapasztalatokat, végzettségeket, tudást. Amennyiben európai multinacionális cég pályázatára jelentkezünk, érdemes ezt a formátumot választani.

Ez az önéletrajztípus nyelvi kompetenciákról, munkatapasztalatról, a képzettségi háttérről és az egyéb, hivatalos tanfolyamokon szerzett képességekről, kompetenciákról tartalmaz információt. A kitölthető önéletrajz-formátum a kitöltést segítő magyarázatokkal és példákkal együtt tizenhárom (európai uniós) nyelven, Word- és RTF-formátumban érhető el a www.cedefop.eu.int/transparency honlapon. Ne használjunk céges telefonszámot vagy e-mail címet. Egyrészt a pályázatunkra sem vet jó fényt, másrészt kellemetlen, ha a munkaadó vagy kollégánk véletlenül átvesz egy válaszüzenetet. Arról nem is beszélve, hogy a pályázatot fogadó cégnél sem néznek ránk jó szemmel. Ne adjuk meg jelenlegi munkaadónkat referenciaként. A megadott referenciaszemélyeket azonban mindenképpen tájékoztassuk, hogy ne érje őket a hívás felkészületlenül. Kerüljük el, hogy akár önéletrajzunk, akár kísérőlevelünk túl sok felesleges adatot tartalmazzon, mert így elvesznek a legfontosabb információk a sok kevésbé lényeges között.

A kompetencia típusú önéletrajz

Az utóbbi évtized EU-s gyakorlatában kedvelt forma a kompetenciákra koncentráló önéletrajz. Formájában az amerikai típusú, táblázatos modellt követi. Újdonság azonban, hogy a listaszerűen felsorolt tevékenységek helyett a konkrét feladatok megnevezésére koncentrál. Különösen hasznos lehet a kompetencia alapú önéletrajz fiatal jelöltek számára, akik szakmai gyakorlat, mellékállású munka során szereztek gyakorlatot. Mivel minden munkahelyen eltérőek az egyes munkahelyekhez tartozó konkrét feladatok, elvárások, még a kezdő munkatársak is jó startpozícióból indulhatnak, ha megfelelően be tudják mutatni azokat a készségeiket, amelyekre alapozva a beilleszkedés és jó teljesítményük megvalósítható. A kompetencia alapú önéletrajz minden alkalommal egyedi összeállítást igényel a megpályázott állás és a cég sajátosságainak figyelembevételével válogatott kompetencialista alapján.

A kísérőlevél

Amikor személyzeti tanácsadó céghez jelentkezünk,  vagy pozíciót pályázunk meg, önéletrajzunk mellé illik  úgynevezett kísérőlevelet csatolni. Ez a rövid, hivatalos levél fontos kiegészítő eszköze az életút leírásának, amellyel a jelentkező személyre/cégre szabottá teheti pályázatát. Mivel hivatalos levél, tartalmaznia kell annak kötelező alaki elemeit. Nem szabad elfelejteni, hogy ez a pár sor mutat be a pályázat elbírálójának, tehát ez alapján dőlhet el, hogy elolvassák-e önéletrajzunkat, vagy sem. A kísérőlevél feltétlenül tartalmazza a következőket:

– pontos címzés (érdemes kinyomozni a felelős személy nevét, pozícióját);
–  a pozíció, amit megpályázunk;
– indokolás, amelyben leírjuk, hogy miért találjuk a kiírt pozíciót érdekesnek;
– az információforrást, amelyből értesültünk az adott pozícióról (napilap, hetilap, internet, ismerős);
– kifejtését annak, hogy miért mi vagyunk a legmegfelelőbbek a pozícióra;
– önmagunk rövid bemutatását;
-ha szükséges, ismertessük az önéletrajzot kiegészítő, a pozíció szempontjából lényeges információkat;
-időpont/alkalom kérését egy személyes találkozóra.

www.adecco.hu

forrás: www.allas-start.hu

 

Vélemény, hozzászólás?